maandag 2 maart 2015

Feel good market

In de winter ben ik vaak bang dat het weg is. Dat ik genezen ben van mijn tuinvirus. Dat is best een angstige gedachte, want wat moet ik dan met de rest van mijn leven?
Maar zoals alle jaren begint het in februari weer te kriebelen. Ik pak mijn doos met zaden, struin door de zaadcatalogus en maak een lijst met planten/kruiden die ik ga zaaien.
Ik heb weer een kraam gereserveerd op de Feel good market in Eindhoven op 21 juni.
Dit jaar wordt het een selectie van ongeveer 25 planten. Het grootste gedeelte zijn geneeskrachtige theekruiden voor de dagelijkse kruidenthee. Ik ga ook wilde planten zaaien om te gebruiken in een pesto, smoothie of sla.
Wilde planten kun je heel goed in de natuur zoeken, maar als je in een nogal stedelijk gebied woont met veel hondenbezitters vind ik het lastig om schone plekken te vinden. Ik ben ook voorzichtiger geworden, want ik ben al eens ziek geworden van (ik denk) honden uitwerpselen.
Als planten zelf mogen kiezen waar ze groeien zijn ze zeker sterker en hebben meer inhoudsstoffen, maar ik vind het leuk om even de tuin in te lopen voor een paar groene blaadjes en mooi eetbare bloemen.
Dus dit jaar zaai ik o.a. Chrysanthemum coronarium -gekroonde ganzenbloem, een eetbaar feest in de tuin. Blad, bloem en stengels te gebruiken in de keuken, Het heeft een lichte mosterdsmaak en heeft veel goede inhoudsstoffen. Antioxidanten, flavonoïden, carotenen en chlorogeenzuur. Chlorogeenzuur en het daarvan afgeleide koffiezuur komt veel voor in kruiden en werkt als sterke antioxidant.
Cochlearia officinalis-echt lepelblad, heerlijk plantje. Smaakt als waterkers. Naast veel vitamine C heeft het plantje ook mosterdglycosiden. Dat smaakt pittig, licht bitter. Goed voor de spijsvertering.
Taraxacum officinalis sativum-paardenbloem, bijzonder waardevolle plant. Alles is eetbaar. Blad, bloem, stengel en wortel. In het voorjaar het verse blad, daarna de bloem en de stengel. Stengel kun je insnijden en in water leggen, je krijgt dan een soort krulletjes voor door de sla. In de herfst kan de wortel geoogst worden. Deze bevat dan veel inuline. Inuline wordt in onze darmen afgebroken door bacteriën en vormt een voedingsbodem in de darmen voor goede darmbacteriën .Het paardenbloemblad heeft veel bitterstoffen, dus goed voor de spijsvertering, bloedzuiverend en diuretisch. Volgens de catalogus is de geneeskrachtige werking van de gezaaide soort te vergelijken met de wilde soort.
Anthriscus sylvestris-fluitekruid, de plant waar ik bijzonder blij van wordt en er voor zorgt dat ik blij ben dat in Nederland woon.
Het jonge blad is heerlijk in een salade. De bloemknoppen zijn zacht en aromatisch, ook geschikt in een salade. De wortel is in het najaar te oogsten en te gebruiken in de soep. Het bloeiende kruid kan gedroogd worden voor een kruidenthee mengsel.
De zaden zijn geschikt om te gebruiken als keukenkruid of om te laten kiemen.
Het kruid heeft een gunstige werking op de spijsvertering.
Als je fluitenkruid in de natuur wil plukken moet je heel goed uitkijken. Er zijn giftige planten met dezelfde bloeiwijze en bladvorm. Aan de stengel kun je het verschil zien, maar bij twijfel niet eten.
In een volgende blog meer o.a. over de wilde wortel (foto).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten