maandag 23 februari 2015

kok of dokter?

In het financieel dagblad van zaterdag 21 februari 2015 lees ik een interview met minister Edith Schippers. Het gesprek gaat over de geneeskunde van de toekomst. Hoe oud kunnen we worden en wat kan er allemaal vervangen worden in en aan ons lichaam in de toekomst. De grens tussen geneeskunde en verbeterkunde wordt vager. De minister noemt als toekomst muziek een tomaat met genezende stoffen die aandoeningen zou kunnen voorkomen.
De minister weet veel, maar niet veel over voeding. Zulke tomaten hebben we gelukkig al. Want alle (vooral) biologische tomaten hebben honderden genezende stoffen.
Dat voeding genezend is en op zijn minst ziektes kan voorkomen is helaas geen bekend gegeven meer.
De tuin waar ik vrijwilligerswerk doe, ligt in een kasteeltuin. Dit kasteel bestaat in 2016 400 jaar.
Omdat we daar in de tuin ook aandacht aan willen besteden, ben ik op zoek naar informatie. Wat werd er geteeld en gegeten in 1600. Gisteren heb ik me een middagje opgesloten in de kasteelbibliotheek.
In 1600 werd er nog niet zoveel opgeschreven. Kookboeken waren een zeldzaamheid. De kookboeken die er waren, werden vaak geschreven door dokters. Een recept is een recept. Wat je eet heeft een effect op je lichaam. Het vak van medicus en kok lag in die tijd niet zo ver uit elkaar.
Gelukkig is er veel veranderd.
Er is veel aandacht voor de spectaculaire mogelijkheden van onze geneeskunde, maar dat voeding ook een medicijn is, is maar bij weinig mensen bekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten