dinsdag 17 februari 2015

Broccoli

Broccoli is een van mijn favoriete groenten. Ik kook de broccoli ongeveer 4 minuten in zo min mogelijk water. Het water drink ik op en de nog warme broccoli meng ik met een vinaigrette van citroensap, mosterd en pompoenpit- of sesamolie. Nog een avocado erdoor en smullen.
Toevallig kwam ik erachter dat dit een goede manier is om broccoli klaar te maken.
Ik ben altijd op zoek naar een genezende voeding, maar eten moet ook lekker zijn.
Een van de meest geneeskrachtige stoffen in broccoli is sulforafaan. Sulforafaan heeft kanker werende, antibacteriƫle en virus remmende eigenschappen.
Kruisbloemigen, zoals broccoli maken sulforafanen om zich te verdedigen tegen bacteriĆ«n en virussen. Planten slaan hun actieve stoffen op om in actie te kunnen komen als het nodig is. Glucorafanine is de niet actieve stof in broccoli die opgeslagen zit in de plant. Het enzym myrosinase komt vrij als de cellen beschadigd worden, door snijden en kauwen en zet glucorafanine om in glucorafaan.
Hitte vernietigd myrosinase, waardoor door broccoli te koken de omzetting in de actieve vorm glucorafaan niet meer plaats vindt.
Rauwe broccoli is dus het gezondst. In een smoothie is dat prima te doen, maar als groente vind ik dat niet lekker. In mosterd zit echter ook het enzym myrosinase. dus als je na het koken een vinaigrtette toevoegt met mosterd vindt de omzetting tot sulforafaan toch plaats. Citroensap zorgt ook voor een betere omzetting. Het schijnt ook goed te zijn de broccoli in kleinere roosjes te verdelen en even laten staan, zodat de omzetting kan plaats vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten