vrijdag 27 maart 2015

Vaste groenten

Geïnspireerd door Stephen Barstow ga ik mijn eetbare tuin compleet maken met vaste groenten.
Stephen emigreerde in de jaren 80 uit Engeland naar Noorwegen en woont daar nog. In die tijd waren er in Noorwegen nauwelijks groenten te koop en waren Stephen en zijn vrouw als vegetariërs genoodzaakt zelf groenten te gaan verbouwen.
Inmiddels heeft hij een tuin met 2000 vaste, doorlevende groenten uit de hele wereld. Het enige criterium is dat ze het Noorse klimaat in de buurt van Trondheim (18 graden vorst is daar geen uitzondering) kunnen overleven.
Hij heeft door een salade te maken van 537 verschillende planten een wereldrecord gevestigd.
De meeste van deze vaste groenten zijn afkomstig uit de natuur en groeien daar nog. Stephen is gewoon begonnen, zoals mensen vroeger ook deden, voor het gemak, wilde planten in zijn tuin te zetten.
Ik heb inmiddels ook o.a. brandnetel, paardenbloem, wilde peen, fluitekruid, daslook, look zonder look en engelwortel in mijn tuin.
Maar ga dat aanvullen met leuke spannende soorten als Hablitzia tamnoïdes-kaukasische klim spinazie; een klimplant, zeer snelle groeier, zeer winterhard en blad te gebruiken als spinazie. Crithum maritimum-zeevenkel; vaste plant behorende tot de schermbloemigen. Heeft meer doden op zijn geweten dan veel giftige planten. Deze plant groeit op langs de kust, ook op de kliffen in Engeland. De plant was in Engeland zo populair dat mensen hun leven waagden.
Peltaria alliacea-knoflook mosterd; een van de weinige kruiden die zelfs in de winter groen blijven. Al heel vroeg in het voorjaar zijn de frisse knapperige blaadjes te oogsten om aan een salade toe te voegen. Na de bloei in juni verliest de plant zijn blaadjes. Terug knippen en hij groeit weer door.
Petasitis japonicus-Japans hoefblad; de bladstelen en bloemknoppen zijn zeer geliefd in de Japans keuken.
Apium nodiflorum-groot moerasscherm, of ook wel water pastinaak;  groeit in het wild in Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië, Engeland. 
Het lekkerst zijn de jonge stengels en blaadjes in het voorjaar.
Dit kruid is een van de 27 ingrediënten in de Toscaanse wilde kruidensoep: Minestrella een van oorsprong middeleeuwse soep voor de armen.
Deze plant groeit hard het liefst langs de vijver, want de plant wil veel water. De verse groene blaadjes zijn het hele jaar te oogsten.
Verder heb ik besteld: brave hendrik, Turkse broccoli, en de eetbare pyrrolizidinealkaloïde vrije smeerwortel.
Behalve de zeevenkel houden de meeste planten van een vochtige bodem. Dat gaat nog een uitdaging worden op mijn droge arme klapzand.

2 opmerkingen:

  1. Knappe tuin. Mooi initiatief. We wonen ook in noorwegen en zijn onlangs verhuisd naar Arendal. Waar we van gisteren begonnen zijn met een zelfde idee zoals jullie. We dachten ook aan vele wilde planten die doorlevend zijn en lekker ;) Want hier in het noorse klimaat is het wel een uitdaging. Misschien wil je een beetje info geven welke plantjes het het beste doen. Voor een beginner. Vennlige Hilsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Frank, misschien ontvang je twee berichten. Ik was aan het typen, toen was het bericht ineens weg. Dus opnieuw.
      Ik ben verhuisd en heb nu een grote tuin van 5000m2.
      De hele tuin wordt een wilde plantentuin met een aparte theekruidentuin, een gewone moestuin, een vijver en een hoogstamboomgaard.
      De beste tip die ik kan geven is het fantastische boek van Steve Barstow-around the world in 80 plants. In het boek veel info over welke planten het goed doen uit zijn ervaring en wat je ermee kunt. Echt een aanrader. Ik heb begrepen dat hij lezingen en workshops geeft, misschien ook bij jullie in de buurt. Ook Wild food van Roger Philips is een boek met veel informatie en recepten over en van wilde planten. Misschien is de tuin van Steve Barstow wel te bezoeken. Een voedselbos is een mooie aanvulling op de wilde plantentuin. In een voedselbos komen bomen, struiken en panten te staan met eetbaar blad, vruchten en/of bessen. Samen vormt dit een nuttig ecosysteem dat een belangrijke bijdrage levert aan de biodiversiteit.
      In mijn volgende blog, binnenkort ga ik uitgebreid in op het aanleggen van een voedselbos. Althans mijn voedselbos.
      Erg leuk een reactie uit Noorwegen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
      Altijd leuk vragen over planten en tuin.
      vriendelijke groet

      Verwijderen