donderdag 30 april 2015

vraag aan de wetenschap

Ik ben al wekenlang bezig een vraag te formuleren die ik graag door de wetenschap wil laten onderzoeken.
Vandaag is de laatste dag.
Tot nu toe kon ik niet kiezen, ik heb teveel vragen.
Maar mijn belangrijkste vraag gaat toch wel over preventie. Waarom accepteren we dat er zoveel mensen hart- en vaatziekten en kanker krijgen. Waarom gaan we nou niet eens echt onderzoeken hoe dat komt in plaats van alleen maar nieuwe methoden van behandeling uitvinden. (Waar ik niet tegen ben!) Er komt weer een grote actie "Sta op tegen Kanker" en  tijdens de hele uitzending geen woord over leefstijl.   
Ik ben ervan overtuigd dat onze voedingskwaliteit en ook leefwijze (beweging) een zeer belangrijke rol speelt.

Mijn vraag aan de wetenschap:

Wat is de link tussen voedingskwaliteit en het functioneren van het menselijk lichaam?

Korte uitleg:
Tot nu toe gaat de belangrijkste definitie van voedingskwaliteit over hygiƫne en of er niet teveel giftige stoffen in onze voeding voorkomen.
Mijn vraag gaat over de echte kwaliteit van voeding.
Planten maken uit glucose, als ze in natuurlijke omstandigheden groeien, duizenden secundaire inhoudsstoffen die nog steeds gebruikt worden als basis voor geneesmiddelen.
Ik denk dat wij veel te weinig van deze stoffen binnen krijgen en dat dat de oorzaak is van veel ziektes. Onze gezondheidszorg is vooral ziekenzorg met de nadruk op het ontwikkelen van nieuwe methodes van behandelen. Het zou mooi zijn als er naast ziekenzorg een gezondheidszorg komt, die ook echt gaat doen wat de naam zegt. Onderzoeken hoe we gezond kunnen blijven.
Dit "geheim" ligt voor een groot deel in onze voeding. Ik heb veel onderzoek gedaan maar ik heb maar een proefkonijn.
Het zou mooi zijn als de wetenschap op zoek ging naar de geheimen van biologisch leven en wat dat voor ons kan betekenen.

Wat zou het mooi zijn als meer mensen dit komen te weten. Ik heb lang gedacht dat we groenten en fruit eten voor de vitaminen en mineralen. Toen ik ontdekt dat planten duizenden secundaire inhoudsstoffen maken die misschien nog wel belangrijker zijn dan vitaminen en mineralen, was ik geschokt dat ik dat zo lang niet geweten heb. Geschokt dat niemand mij dat verteld heeft. Dat ik dat nooit in de krant heb gelezen. Ik heb zelf ervaren wat het met me doet, nu ik die stoffen wel binnenkrijg. Dat zouden meer mensen moeten weten.

"Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten