vrijdag 10 april 2015

vitaal eten

Een stukje uit Fawlty Towers. Klant:"I`m sorry, denkt u dat we de fruitsalade nog kunnen afbestellen? Dat zal moeilijk worden, de chefkok heeft het blikje al opengemaakt".

In eerste instantie in het diepste geheim vond in Zwitserland in de jaren 80 van de vorige eeuw een onderzoek plaats naar de link tussen voedingskwaliteit en het functioneren van het menselijk lichaam.
Dit onderzoek werd betaald door Nestlé en farmaceut Hoffman-La Roche. Ze noemden het onderzoek Somed: soft-medicine.
In de hoogtijdagen telde het project 20 onderzoekers; medici, geologen, fysici, chemici, Chinese kruidendokters, sjamanen. De bedrijfstop legde in de loop der jaren een miljoenbudget op tafel.
De leider van het project was NestlĂ© topman Reto Domeniconi.

Door biologisch en veel plantaardig voedsel te eten voed ik mijn cellen met pure energie. Ik voel me krachtig en vitaal.
Ik heb het gevoel dat de energie uit planten die gemaakt wordt in het chlorofyl me vult met energie.
Maar als ik dat probeer uit te leggen aan "ongelovigen" vind ik zelf ook vaag en zweverig.
Is wat ik voel op de een of ander manier te bewijzen ?
Uit de jaren van onderzoek komen volgens Domeniconi twee belangrijke spelden uit die gigantische hooiberg.
De Oostenrijks hoogleraar Pischinger ging uit van een masterplan van ieder organisme. Hij probeerde het masterplan van ieder organisme zo goed mogelijk te begrijpen, maar stootte daarbij op een toenemende verstoring van het systeem. Die verstoring bracht hij in het verband met kanker.
De Duitse biofysicus Popp (tweede speld) deed onderzoek naar de fotonen (lichtdeeltjes) die levende organismen en weefsels uitzenden. De kwaliteit van die lichtuitstraling van levensmiddelen kan enorm verschillen.
Een biofysicus spreekt in dit geval niet van kwaliteit maar van ordening. Chemisch gezien is er geen verschil tussen een korrel tarwe en meel. Maar als je die graankorrel in de grond stopt en water geeft groeit er een plantje uit. De graankorrel bevat nog de informatie/vitaliteit die meel verloren heeft.
Een graankorrel straal een bepaalde lichtintensiteit uit en meel niet.
In een test met eieren waarbij het verschil werd onderzocht tussen legbatterij eieren en eieren van kippen die buiten vrij konden rondlopen. De kippen kregen hetzelfde voedsel. De eieren werden ter beoordeling naar een  Duits instituut gestuurd ter beoordeling. Geen verschil luidde het oordeel. Vervolgens werd de lichtuitstraling gemeten. Er bleek een duidelijk verschil in lichtuitstraling ten gunste van de vrije uitloop eieren.
Maar hoe belangrijk is de vitaliteit van ons voedsel voor ons als consument?

Volgens Domeniconi staat het vast dat er zeer duidelijke relatie is tussen de vitaliteit van ons voedsel en de gezondheid van ons lichaam. En  het is
 belangrijk om het bewijs te leveren dat er een link is tussen de kwaliteit/vitaliteit van ons voedsel en onze gezondheid.
Ik heb niet het idee dat, dat op dit moment een belangrijk onderwerp is in de wetenschap.
Tot die tijd ga ik en vele met mij gewoon door met het volgen van ons "instinct". Ik weet en voel gewoon dat vitaal eten me energie geeft en zorgt dat ik gezond blijf.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten