maandag 20 april 2015

"ziek eten"

Vorige week heb ik een dag doorgebracht in een ziekenhuis. Mijn dochter is tijdens het wielrennen gevallen en heeft haar sleutelbeen gebroken. Ze is tijdens een dag opname geopereerd. Je brengt dan een aantal uren door in een kamer op een afdeling tussen de andere patiƫnten.
De verpleegkundigen waren geweldig. Heel lief, betrokken, zorgzaam en meedenkend. Ze bleven zelfs lief tegen een hork van een man die naast mijn dochter lag en het door zijn gedrag eigenlijk verdiende om met rolstoel en al uit het raam geduwd te worden.
De artsen hebben hun werk ook vast prima gedaan. Mijn dochter mocht gelukkig s`avonds laat nog naar huis.
We hebben beide geschokt zitten kijken naar de voeding die geserveerd wordt in het ziekenhuis. Als je niet ziek bent, dan wordt je het wel.
Veel mensen weten niet wat gezonde voeding is, wat zou het mooi zijn als je in het ziekenhuis een genezende voeding zou krijgen. In de kantine doen ze echt hun best. In de vitrine, smoothies, fruitsalades en gezonde broodjes. Maar de meeste mensen vragen om een broodje kroket. Maar toch goed om een voorbeeld te stellen.
Op de kamer van mijn dochter lagen ernstig zieke diabeten. Ze mochten de hele dag eten waar ze zin in hadden. Een man lag de hele dag snoep te eten. Op een gegeven moment belt hij de verpleegkundige of hij iets kon krijgen tegen de pijn in zijn maag?
Wat is de overweging dat mensen in de kantine wel gezond eten kunnen krijgen, maar op de afdeling alleen slecht eten met veel suiker en toevoegingen?
Toen mijn partner in het ziekenhuis lag, bracht ik eten mee in tupperware doosjes. Het is toch de bedoeling dat je zo snel mogelijk weer beter wordt. Ik ben er nu eenmaal van overtuigd dat dat niet gaat lukken met het voorverpakte en bewerkte suikerrijke voedsel dat nu in het ziekenhuis geserveerd wordt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten