vrijdag 3 juli 2020

All lives matter

In de zoektocht naar mezelf kwam ik denk ik 10 jaar geleden terecht als vrijwilliger op de camping van Ecolonie. Elke dag liep ik door en zat ik in de prachtige tuin. Daar zag ik voor het eerst een bloemenspiraal. Dat wil ik ook ooit als ik een keer een grote tuin krijg. Dat was een van de eerste projecten die ik heb aangepakt in Randwijk. En dat was veel moeilijker dan ik dacht. Maar het is gelukt. De bloemen zijn veelal manshoog, dus hoger dan ik. Ik loop door de spiraal naar binnen,  overweldigd en geëmotioneerd af en toe door zoveel schoonheid. Is het niet egoïstisch om de tuin alleen voor mezelf te houden en niet meer mensen ervan te laten genieten?  Ik zoek naar mogelijkheden om de tuin open te stellen. De velt moestuinapp van de afdeling Nijmegen zou ik kunnen gebruiken om het aan te kondigen.  Ik heb de tekst al klaar in mijn hoofd. Dan bedenk ik dat ik de tuin in eerste instantie heb aangelegd voor de dieren. Voor allerlei gevleugelde vriendjes, egels, kikkers enz. Ik heb een tuin aangelegd om de vernieting van de natuur om mij heen te compenseren. Om een veilige haven te zijn voor alle bedreigde en ook niet bedreigde dieren.
Dat brengt mij op het belang om waarde te hechten aan alle leven. En hoewel ik natuurlijk tegen racisme ben en zeker mezelf wel ter discussie wil stellen omdat ik ook vooroordelen heb, zou ik de tekst van de button liever willen veranderen in "all lives matter".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten