zondag 5 juli 2020

A tribu(n)te to Google

Ook voor google ben ik moeilijk te plaatsen. Ik krijg veel berichten die ik niet lees. Ik hoef niet te weten of Bridget Maasland een baby krijgt van Andre Hazes of  hoe rijk de Meilandjes zijn. Als ik toevallig in de krant in een intervieuw lees dat Georgina Verbaan een relatie heeft met Maartje Wortel of dat Rob Jetten in Ubbergen woont (echt waar) vind ik dat wel leuk om te weten, maar ik zou liever willen dat Google mij voedt met interessante artikelen. Zoals afgelopen week. Ik kreeg op Google een artikel uit de Tribune. Het artikel ging over een deelstaat in India die 75000 planten gaat uitdelen (5 pp) aan de bewoners. Het zijn bijzonder geneeskrachtige planten en het idee is dat mensen door het gebruik van deze planten in de vorm van thee of de plant te verwerken in de maaltijd, hun immuunsysteem versterken om beter bestand te zijn tegen Covid-19.
De 7 verschillende verstrekte planten worden met name genoemd:
Aloe vera, Neem, Curry leaves, Patcharchatta, Giloy, Tulsi en Ashwaganda.

Aloe Vera. Hoe Aloe vera gebruikt wordt in India weet ik niet. Maar je kunt een blad opensnijden en het vruchtvlees eten of in een smoothie verwerken.

Neem of Azadirachta indica of Indische sering is een boom die al 450 jaar gebruikt wordt als medicijn. De boom valt ten prooi aan bio-piraterij. Enkele grote farmceuten zijn bezig om de inhoudsstoffen van deze boom te patenteren. Laten we hopen dat het niet gaat lukken. Extracten van de boom worden wereldwijd gebruikt in de biolandbouw ter bestrijding van schadelijke insecten. De belangrijkste werking voor de mens is versterken van het immuunsysteem en rustgevend.

Curry blaadjes. Ik vermoed dat de kerrieplant-Helichrysum italicum bedoeld wordt. De plant is eetbaar en kan gebruikt worden in het eten. Over werking van deze plant is mij niets bekend. Maar misschien hebben ze in India een andere soort Helichrysum.

Patcharchatta-KalanchoĆ« pinnata of wonderblad. Als er een blad op de aarde valt groeit er een plant uit. Sterker nog als er een stukje blad op de aarde valt ook. Een plant met zoveel kracht en vitaliteit. Een echte eerste hulp plant. Wordt overal in de tropische wereld, zowel in- als uitwendig gebruikt bij ontstekingen, pijn, bacteriĆ«le, virus en schimmelinfecties. Verbetert het immuunsysteem. Blad kneuzen om bloedingen te stelpen. Een levende huisapotheek.

Giloy-Tinospora cordifolia of Guduchi.  Een zeer vitale klimplant die meters per jaar kan groeien tot een meter of 10. Een van de belangrijkste anti-aging planten in de Ayurveda. Versterkt immuunsysteem en verbeterd geheugen. Anti-oxidant, adaptogeen en ontgiftend. Alles van de plant wordt gebruikt als thee of geperst als sap. Vers gebruiken is het beste.

Tulsi-ocimum sanctum of heilig basilicum. Heb ik de tuin mee volstaan. Ben ik groot fan van. Ik droog het voor kruidenthee mengsel en ook de bijen zijn er dol op. Wordt in India al eeuwenlang gebruikt in de Ayurveda, vooral als verjongings medicijn. Het zou de fysiek en mentale gezondheid verbeteren. Versterkt het immuunsysteem, verbetert de stofwisseling en werkt stress verminderend. Heerlijke thee, vooral samen met citroenverbena en beetje zoethout.

Ashwaganda-Withania somnifera Behoort tot de meest gebruikte Ayurvedische geneeskrachtige planten. Heel veelzijdig, virus remmend, ontsteking remmend. Wordt ook wel de Indiase Ginseng genoem. De wortel wordt gebruikt in plaats van valium.

Ik geloof in de kracht van planten om ons immuunsysteem te versterken. Daar komt bewegen bij. Erik Scherder zei vandaag op de radio elke dag voldoende bewegen ons immuunsysteem versterkt en daarom meer bijdraagt aan het voorkomen van Corona dan afstand houden. Ik hou wel afstand als mensen dat graag willen maar ik geloof ook meer in versterken van het immuunsysteem.

Ik hoop dat Google het genoteerd heeft dat ik het bericht uit de Tribune uitgebreid bestudeerd heb en gedeeld op facebook. En dat dit Google zal aanzetten om mij vaker blij te maken.


Dit is mijn Tulsi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten