woensdag 7 januari 2015

Mensen kijken me vaak vreemd aan als ik zeg dat ik wel blij ben met het (on) kruid in mijn tuin. Als ik dan ook nog vertel dat ik het eet in de sla of smoothie of droog om thee van te zetten worden de blikken wat glazig en vragen ze meestal niet verder.
Dat geeft niet want ik ben namelijk zelf erg overtuigd van het belang van de sterke stoffen die (on) kruiden maken en dat we deze stoffen, die in onze "normale" voeding ontbreken , heel hard nodig hebben.
Ik ben helaas geen wetenschapper, kan zelf niet op zoek naar die stoffen. Ik ben wel altijd op zoek naar gegevens die onderschrijven wat ik beweer en voel.
Ik kom een recent onderzoek tegen naar het belang van het consumeren van wilde planten voor de gezondheid. Een Griekse onderzoeker, dr. Constantine Vardavas,  is in Maastricht gepromoveerd op een onderzoek naar de gezondheidssituatie van boeren in de Messaravallei op Kreta.
Dit onderzoek gebeurde op verzoek van de Kretenzische autoriteiten, die gealarmeerd waren door de snelle toename van kanker en hart- en vaatziekten onder boeren in deze vallei. Er werd rekening gehouden met ernstige vervuiling van het milieu. De oorzaak bleek iets anders te liggen.
Dr. Constantine stelt dat het consumeren van wilde groenten voor een belangrijk deel de reden is dat kanker en hart- en vaatziekten 40 jaar geleden, op Kreta niet voorkwamen.
Hij heeft in een Oostenrijks laboratorium laten onderzoeken waarom deze wilde groenten zo gezond zijn. Ze namen monsters van 6 gecultiveerde groenten en van 44 wilde groenten. Velen hiervan zijn hier niet bekend, wilde radijs, wilde prei en wilde spinazie kun je hier wel vinden, maar papoules, lapsana, roka en stamnagathi wordt al moeilijker. Wilde groenten zijn veel rijker aan vitamines, maar bevatten vooral meer carotenoïden en andere micronutriënten. Er wordt helaas niet vermeld welke nutriënten.
Door de opkomst van het toerisme zijn de boeren gestopt met wilde planten zoeken, in de auto gestapt en boodschappen gaan doen in de supermarkt. Dus ze bewegen ook veel minder.
Het opmerkelijke is dat de boeren 40-50 jaar geleden net zo veel rookten als nu. Hun dieet toen en de dagelijkse beweging beschermde zelfs tegen longkanker, is het vermoeden.
Dat we ook aan de slag moeten met wilde groenten is voor mij wel duidelijk, nu de buren nog?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten