woensdag 24 december 2014

viriditas

Op dinsdag 23 december 2014 lees ik in het NRC dat tijdens het jaarlijks cardiologencongres minder mensen overlijden in het ziekenhuis aan hartfalen dan wanneer de cardioloog in huis is.
De verklaring is waarschijnlijk dat het voor sommige patiënten beter is te wachten met ingrijpen tot de conditie verbeterd is.
Dit doet mij denken aan Victoria Sweet, schrijfster van God`s Hotel. Victoria is een groot voorstandster van Slow Medicine. Ze heeft jaren gewerkt in een heel arm ziekenhuis. Noodgedwongen werd er vaak niet direct ingegrepen (m.u.v. noodgevallen) omdat er keuzes gemaakt moesten worden. Maar Victoria ontdekte dat veel patiënten meer gebaat zijn bij aandacht, rust, liefde goed voeding enz. dan direct gaan sleutelen. Het boek God's Hotel gaat over haar ervaringen in het ziekenhuis.
Het heeft haar 35 jaar dokteren en een promotie ( op Hildegard von Bingen) gekost om erachter te komen dat het soms beter is een patiënt te vertroetelen als een zieke plant dan hem/haar te behandelen als een auto die kapot is. Victoria liet zich vooral inspireren door Hildegard von Bingen.
Hildegard  vergelijkt een mens met een plant in plaats van met een machine. Een plant groeit, ontwikkelt en geneest, net als een mens. Zij noemt deze kracht viriditas  (letterlijk vertaald: groene kracht). De belangrijkste taak van artsen (en van mensen zelf) zou moeten zijn  om de viriditas te versterken.
Dat kan op veel manieren, maar vooral door te kijken en praten met een ziek persoon.
Als Hildegard bij een ziek persoon werd geroepen concentreerde zij zich op de viriditas. Hoe sterk is het en wat ontbreekt eraan. Heel rustig stukje bij beetje werd de patiënt onderzocht en probeerde men de situatie te verbeteren. Bij elk ingrijpen eerst rustig kijken wat er verandert. Hoewel de artsen van nu, gewend zijn snel in te grijpen en alles te doen wat mogelijk is, zou het in niet acute gevallen goed zijn eerst eens een dagje een congres te bezoeken.
Op maandag 22 december 2014 lees ik in het NRC over een promotieonderzoek van Machteld Huber. (gepromoveerd op haar 63ste, geweldig!). Zij heeft onder andere onderzoek gedaan bij kippen om het effect van biologisch voer op hun afweersysteem te onderzoeken. De kippen bleken op biologisch voer sneller te herstellen van ziekte. Ze waren veerkrachtiger. Dit doet mij denken aan viriditas. Zou je veerkracht  kunnen vervangen door de viriditas van Hildegard? Zou wat voor kippen geldt ook voor mensen op kunnen gaan?
Want dat is wat ik voel. Sinds ik alleen nog maar biologische groenten en veel kruiden eet, voel ik me veerkrachtiger. Zowel geestelijk als lichamelijk.
Machteld ontdekte dat het woord `veerkracht' niet bestaat in de gezondheidszorg. Zij heeft toen een conferentie georganiseerd over het belang van veerkracht in de gezondheid en dit als basis gebruikt voor verder onderzoek en promotie.
En dat heeft alles te maken met Slow Medicine.  Slowly gaat er iets veranderen in de Nederlandse gezondheidszorg, want op 24 september is de Slow Medicine Nederland organisatie opgericht.
  (In mijn blog op 15 april 2014 schrijf ik over Slow Medicine, niet wetende dat er achter de schermen druk gewerkt werd aan een Nederlandse beweging.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten