donderdag 15 januari 2015

The times they are a changin (vervolg)

Ik zie in de samenleving veel paralellen met ongeveer 35 jaar geleden. (ik zie nog meer verschillen gelukkig) Ik kwam als afgestudeerd diëtist van school, maar het was crisis en er was geen werk.
Eerlijk gezegd vond ik dat niet zo erg, want de opleiding was soms wel interessant, maar het beroep helemaal niet.
Je gaat zoeken naar alternatieven. Niets te verliezen. We begonnen met 5 vrouwen een ekologische (met een k) restaurant(je) in Nijmegen. Onze uitgangspunten lijken nu ongelofelijk vooruitstrevend. We bestelden biologische groenten, granen enz. van  Odin (nu Groene Band), we haalden vlees bij de scharrelslager, kruiden, brandnetel en paddenstoelen van een kruidenvrouwtje, heerlijke biologische wijnen, fairtrade koffie, winkeltjes in de buurt werden zoveel mogelijk bezocht. We maakten alles zelf, geen pakjes, zakjes of magnetron (bestond die al ?) We hebben een restaurant geschapen waar we zelf graag wilden eten, maar wat nog niet bestond.
Het was een gigantisch succes. We hebben 2 jaar lang praktisch iedere avond  2 x vol gezeten.
Naarmate het met de economie beter ging, werd het bij ons rustiger. Er kwamen veel restaurantjes bij, mensen kregen meer te besteden en kozen voor sjiekere eetgelegenheden.
Uiteindelijk is het restaurantje na 5 jaar gesloten. Niet door de teruglopende klandizie, maar vooral door de 5 kapiteins op 1 schip. 
Het verschil met nu is, dat veel mensen die toen kwamen eten, vooral kwamen omdat het goedkoop en lekker eten was. De groep mensen die bezig was met bewust biologisch eten was niet zo groot en beperkte zich tot een kleine groep( hoog opgeleide) mensen. Het was meer een soort actiegroep.
Iets tijdelijks, na het studeren ging je weer "normaal" doen.
Het was toen meer een trend, die denk ik vooral in Universiteitssteden bestond.
Op het platteland was niets biologisch te krijgen. Omdat ik naar een dorp in Brabant verhuisde heb ik ook een tijd minder aandacht besteed aan de afkomst van mijn eten. Er was niet veel keus.
Gelukkig is dat nu helemaal anders.
Als je nu in de supermarkt kijkt in het dorp waar ik nog steeds woon, is er biologische groenten en fruit te koop en allerlei granen, biologische melkproducten. De aandacht voor gezonde voeding is massaal terug en heel breed gedragen.
Dit gaat niet meer weg, ook al krijgen we (economische gezien) hele vette jaren.
The times they are a changin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten