maandag 17 maart 2014

voorraad

Er staan nog dozen met gedroogde kruiden op mijn heksenkamertje.
Zelf kruiden drogen, opslaan en mengen tot mengsels voor thee is veel maar heel leuk werk.
Het ruikt heerlijk en brengt de zomer in je neus en je hoofd.
Ik maak een aantal speciale mengsels waarbij de samenstelling min of meer vast ligt:  een mengsel voor de maag, een rustgevend mengsel en thee voor de fee.
Thee voor de maag: munt, citroenverbena, salie, driekleurig viooltje en kamille.
Het rustgevende mengsel bestaat uit: sint-janskruid, slaapmutsje, hartgespan en meidoorn.
In de thee voor de Fee zitten de volgende kruiden: hibiscus sabdariffa, agrimonie, tulsi, damiana en citroenverbena.
Ik heb vier huismengsels gemaakt die ik afwisselend drink.
1 : Majoraan, munt, vlierbloesem, kamille, moeraspirea, nepeta cataria (wild kattenkruid), rode klaver, smalle weegbree.
2 : Boombasilicum, kaasjeskruid, citroeneucalyptus, kamille, chrysanthemum coronarium en wilde peen.
3 : Brandnetel, kamille, ginkgo  en rozenblaadjes.
4 : Vrouwenmantel, witte dovenetel, smalle weegbree, chrysanthemum coronarium.
Ik heb de kruiden min of meer toevallig gemengd en ga de mengsels proberen. Smaakt het lekker, wat mis ik nog.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten