zaterdag 15 maart 2014

Tulsi

Ik verheug me altijd enorm op het voorjaar. Dan kan ik weer gaan zaaien. Omdat ik het hele jaar mijn eigen gekweekte kruiden thee drink, concentreer ik me op de theekruiden. Ik zaai alleen veilige kruiden. Althans veilig voor gezonde volwassenen.
Dit jaar heb ik o.a. 4 soorten basilicum gezaaid.
Twee van deze basilicumsoorten worden ook wel Tulsi of heilig basilicum genoemd.

Tulsi-Ocimum sanctum (heilig basilicum)
wordt in India als de koningin van de kruiden gezien en groeit als heilige plant in de tuin van elk huis en tempel van Hindoes. Deze plant word als de plantaardige manifestatie van de god Vishnu gezien.
Er zijn veel wetenschappelijke bewijzen gevonden die de geneeskrachtige werking van dit bijzondere kruid bevestigen.
Het kruid versterkt het immuunsysteem, werkt stress verminderend, is goed voor de stofwisseling.
Zeer geschikt als versterkende huisthee. In Amerika in korte tijd zeer populair geworden als nieuw ontdekt adaptogeen.

Tulsi- Ocimum canum  (wilde basilicum)
Een robuuste plant die het ook in koele zomers goed doet. Met haar roze bloemen staat zij ook mooi in de bloementuin en is een feest voor alles wat vliegt, zoemt en fladdert.
Maar ook een feest voor ons. Zeer geschikt om pesto te maken en om te verwerken in de warme maaltijd. Wat zeer prettig omdat dit een van de drie geneeskrachtigste basilicumsoorten is. (de andere 2 zijn ocimum sanctum, zie boven en oostindische boombasilicum)
De thee van dit kruid wordt in Ghana gebruikt bij diabetes, vanwege de gunstige invloed op het glucosegehalte in het bloed.

Ocimum sanctum doet het prima, staat al een paar centimeter boven de grond. Ocimum canum is wat trager.

Verder heb ik basilicum Blue Spice en basilicumboom (ocimum gratissimum).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten