vrijdag 7 maart 2014

next-level

Gisteren ging ik rennen omdat ik graag de sprinter wilde halen. Het viel mij op dat ik niet buitenadem raak. Ik ben niet meer gaan sporten. Ik ben anders gaan eten. Dat is het verschil tussen "gewoon gezond eten" en uitgekiend gezond eten.
Jammer dat de zogenaamde superfoods in het NOS nieuws worden afgekraakt door het voedingscentrum. Het zou beter zijn als ze de publiciteit zouden zoeken met een andere boodschap.
Mevrouw Schutte van het voedingscentrum (voorheen voorlichtingsburo voor de voeding) brengt een hele simpele boodschap; "gewoon gezond eten mensen dan komt alles goed".
Maar zoals je bij man bijt hond dagelijks kunt zien, weten veel mensen niet wat gewoon gezond eten is. Bovendien is gewoon gezond eten in deze tijd misschien wel niet genoeg.
Brendan Brezier (boek Thrive) noemt de zogenaamde superfoods, next-level foods. Dat woord dekt de lading beter. Je begint bij de first-level foods.
First-level foods zijn in volgorde van belangrijkheid: groenten, fruit, zaden, noten, olie, pseudogranen (amaranth, quinoa,boekweit, wilde rijst), granen (gierst, spelt, teff, bruine rijst).
Ik eet ook beetje kaas, paar lepels yoghurt en 2x per week vette vis. Niet alleen omdat ik dat heel lekker vind, maar ook vanwege de eiwitten en visolie.
Omdat ik op zoek ben naar een optimale voeding experimenteer ik met next-level foods en kruiden.
Ik eet elke dag 2 anti-stressballetjes(zie recept blog 23 jan. adaptogenen) en strooi o.a.hennepzaad in mijn haverontbijt.
Verder gebruik ik bijna elke dag verse gember, kurkuma en zwarte peper bij het koken. Verse gember zorgt voor een betere vertering en opname van voedingsstoffen. Kurkuma is een super-antioxidant, vooral samen met zwarte peper.
Ik drink de hele dag zelf samengestelde kruidentheeën, waarin bijna altijd kamille en of duizendblad voorkomen.
Ik sluit de dag af met een heerlijk glas rode wijn en ik voel mij SUPER.


  




1 opmerking:

  1. Mooi geschreven en helemaal mee eens. Wat een kortzichtigheid weer van het Voedingscentrum. En dan te bedenken dat ze zelf recepten plaatsen op hun website met slechts 100 gram spinazie voor 2 personen en verder geen groente. Ongeloofelijk dat daar nog belasting geld heen gaat... Die mensen moeten allemaal nodig op cursus en de achterhaalde "schijf van 5" ergens onder in de kast opbergen.

    BeantwoordenVerwijderen