zondag 23 maart 2014

echte Arnica

Tijdens bergwandelingen afgelopen zomer in Oostenrijk kwam ik regelmatig Arnica montana bloemen tegen. Ik blij, heb al vaak geprobeerd Arnica in mijn tuin te kweken, maar dat levert niet veel op.
Regelmatig heb ik tijdens de wandelingen een paar bloemen in mijn zak gestopt. Op de camping in een potje en olie erover gegoten. In dit geval heerlijke Oostenrijkse pompoenpit olie, die is heerlijk in de sla maar ook goed voor de huid. (Arnica gebruik je alleen uitwendig en op een intacte huid)
Na 6-8 weken de olie gezeefd en de bloemen heel goed uitknijpen.

Een week geleden had ik ineens pijn in mijn middelvinger. Het onderste vingerkootje gewricht was zeer pijnlijk en kloppend. Van de buitenkant niets te zien.
Een druppel etherische olie van kamille helpt direct tegen de pijn en werkt ook ontsteking werend. Maar ik vind het ook leuk om zalfjes te maken.
In dit geval denk ik meteen aan smeerwortel. Smeerwortel is een fantastisch kruid bij kneuzingen, gewrichtsontstekingen, spierverrekkingen. Er wordt aangeraden smeerwortel alleen uitwendig te gebruiken. Gebruik voor zwangeren en zogenden wordt helemaal afgeraden.
Hoewel smeerwortel zeer genezend kan werken bij slecht genezende wonden, is het gebruik op open wonden ook punt van discussie. Dit alles vanwege de pyrrolizidine-alkaloïden die leverschade kunnen veroorzaken. Dit alles bij zeer hoge dosis en langdurig toegediend bij die arme proefdieren.
Bij twijfel niet doen is mijn advies.

Ik heb altijd een fles smeerwortel tinctuur op voorraad.
Een zalf gemaakt op basis van pompoenpit-Arnica olie met smeerwortel tinctuur. In een zalf mag maximaal 10% smeerworteltinctuur verwerkt worden. Omdat het beter is de dagelijkse dosis van 100 mcg pyrrolizidine-alkaloïden niet te overschrijden.
Na twee keer de zalf op mijn vinger gesmeerd te hebben is de pijn verdwenen.

Omdat ik veel fiets (wielren) op dit moment heb ik nog al eens pijnlijke schouders, een pijnlijke knie en bovenbenen. De rest van de zalf komt ook wel op.


Omdat smeerworteltinctuur bijna zwart is en pompoenpitolie heel donkerbruin is, ziet het zalfje eruit als modder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten