zaterdag 29 maart 2014

paardenbloemen

Ik snap niet dat ik het vroeger onkruid noemde. Paardenbloemen zijn prachtig..
Het is genieten tijdens de fietstocht, zoveel paardenbloemen.
Als je paardenbloemen in je grasveldje hebt, heb je geluk. Dan kun je gratis winkelen.
De hele plant; blad, bloemknop, bloem en wortel is eetbaar.
Ik heb kappertjes gemaakt van de bloemknopjes. Die staan nog op azijn. De blaadjes snijd ik regelmatig door de sla. En de bloemen zorgen voor versiering van salades.
De bloemknopjes kun je ook bakken, de kleine zijn het lekkerst. Ze schijnen koperkleurig te worden. Heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Maar wat het allerlekkerste schijnt te zijn is de wortel van de paardenbloem. De wortel schillen, in plakjes snijden en bakken. Beetje sojasaus en bosuitjes erbij.
Alle delen van de paardenbloem hebben hele gezonde bitterstoffen. Bitterstoffen zijn goed voor de spijsvertering en komen in ons normale voedingspatroon te weinig voor.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten