zondag 26 januari 2014

screening

In het NRC van zaterdag 25 januari een artikel over borstkankerscreening. De pro"en contra"worden naast elkaar gezet.
Ik zeg al jaren de afspraak af die voor mij gemaakt wordt met de borstenbus.
In de meegestuurde informatiefolder staat dat je door meedoen aan de screening, je kans om te overlijden aan borstkanker halveert. Ondanks dat ik tegen een landelijke screening ben, twijfel ik soms wel. Een halvering van de kans om te overlijden, dat is wel veel. Zal ik niet toch?
In het NRC komen de voor- en tegenstanders van een borstkankerscreening uit de medische wereld aan het woord. Wat mij enorm gerust stelt is het volgende.
De cijfers in de folder zijn wel juist maar niet volledig. Een vrouw van 50 heeft in Nederland een kans van 2.6 % om te overlijden aan borstkanker voor haar tachtigste. Met 13 keer screenen kan ze de kans halveren tot 1.3 %. Dat is halvering van een kleine kans, tot nog steeds een kleine kans.
Het is fijn als het hele verhaal verteld wordt en je zelf een keuze kan maken. In dit geval vind ik mijn keuze om het niet te doen wel verantwoord.
De deense contra wetenschappers hebben een folder geschreven, die begint met: "het kan verstandig zijn om deel te nemen aan een bortskankerscreening programma. Het kan ook verstandig zijn niet deel te nemen, want screening heeft zowel gunstige als schadelijke effecten. De folder is vertaald in 15 talen en te vinden op www.cochrane.dk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten