maandag 18 november 2013

botox?

Op 2 april 2013 schreef ik in mijn blog over het ABC kruid ofwel in het latijn Spilanthus oleracea .
(spilanthus acmella, champagneblad of parakers worden ook gebruikt)
Het is een bijzonder kruid, dat al bij kleine hoeveelheden een tintelend effect geeft in je mond. De inhoudsstoffen zijn vergelijkbaar met Echinacea en van de Spilanthus kan ook een weerstand verhogende tinctuur gemaakt worden.
Ik heb het kruid dit voorjaar gezaaid en dacht met een tiental mooie planten een behoorlijke oogst van bloem en blad te hebben. Maar slakken houden blijkbaar van die tintelende sensatie, want ze zijn er dol op. De oogst viel erg tegen.
Ik heb een behoorlijke voorraad Echinaforce gemaakt, dus ging op zoek naar wat ik nog meer met Spilanthus kan doen.
De bloem van Spilanthus bezit de stof spilanthol (is een isobutylamide, is onderdeel van alkamides).
Spilanthol wordt in bepaalde crèmes (Belimarin) toegepast, het bezit namelijk botox achtige activiteit. Dit wordt veroorzaakt doordat spilanthol het weefsel plaatselijk verdoofd, waardoor de rimpeltjes wat vervagen. Het schijnt bij dagelijks gebruik een blijvend effect te hebben op de gezichtsspieren.
Bovendien stimuleert spilanthol de aanmaak van collageen, dus het verstevigd de huid.
Hoewel ik niet let op rimpels, vind ik het leuk om uit te zoeken hoe dit werkt en hoe je de stof spilanthol in een crème zou kunnen krijgen.
Om een stof in een crème te kunnen krijgen moet je weten wat voor een stof het is en in wlek medium de stof oplost; water, vet of alcohol.
Spilanthol is een isobutylamide (alkamide) en goed oplosbaar in vet en alcohol (40-60%), slecht in water.
Ik heb het net uitgeprobeerd, ook de gedroogde plant bezit spilanthol. Omdat ik alcohol in een crème niet prettig vind, ga ik fijngesneden gedroogde Spilanthus op olie zetten en gebruiken als basis voor de crème.
Voor de afwerking van een crème gebruik ik altijd diverse etherische oliën. Deze keer ga ik ook Helichrysum italicum gebruiken. Dit werkt fantastisch bij blauwe plekken, maar wordt ook in cosmetica gebruikt. 
lÒccitane gebruikt het in een crème. Helichrysum activeert de aanmaak van collageen, wat goed is bij blauwe plekken maar blijkbaar ook om een oudere huid te verstevigingen.

1 opmerking: