maandag 11 november 2013

statines en Q10

Dat je ondanks dat je,je stinkende best doet om gezond te blijven toch geveld kunt worden door een ziekte heb ik van zeer dichtbij meegemaakt.
Mijn partner heeft afgelopen voorjaar problemen gekregen met hart en bloedvaten en zelfs een soort hartinfarct gehad. Niet direct in levensgevaar geweest, maar gedotterd vanwege een vernauwing van de kransslagader.
Een enorme tas met medicijnen naar huis, waaronder ook statines (cholesterolverlagers). Die statines vond ik al vreemd omdat zijn cholesterol niet te hoog is, maar het had met de verhouding LDL en HDL te maken. Ik wist van het verband tussen depressies en statines.
In eerste instantie was mijn partner begrijpelijk lam geslagen. Nooit ziek, super fit (met wielrennen fietst hij zijn kinderen eruit) en toch dat infarct.
Al snel begonnen de problemen en werd mijn partner zieker in plaats van gezonder.
Binnen drie dagen had hij enorme jeukende eczeem over zijn hele lichaam, na een week kreeg hij bloedingen op vreemde plaatsen en na enige weken werd hij somber en mentaal heel kwetsbaar.
Voor de eczeem werd hij naar de dermatoloog gestuurd, dat kon absoluut niet van de medicijnen komen. Naar de dermatoloog is hij niet gegaan. Hij heeft de statines gehalveerd en dat hielp meteen. Binnen drie dagen was de eczeem weg. De bloedingen stopten omdat hij zelf de bloedverdunners heeft gehalveerd.
De rest van de medicijnen is hij blijven slikken met zware tegenzin. Ondanks dat je, je helemaal niet goed voelt met die medicijnen is het begrijpelijk dat helemaal stoppen heel beangstigend is. Je wil tenslotte niet nog een keer zoiets akeligs meemaken.
Ondertussen had ik wel een andere man als partner. Hij was niet echt depressief maar wel sneller somber als iets tegenzat. Hij had wat vaker peptalk nodig. Dat kende ik niet van hem.
De echte climax kwam in de herfstvakantie. We waren een weekje in de Provence en hij kreeg een ernstige longontsteking. Ik heb in 30 jaar tijd samen nog niet meegemaakt dat hij ziek was. Nooit, niet verkouden, geen griep, niets.
Hij kreeg een zware antibioticakuur en stopt, in eerste instantie tijdelijk, met de medicijnen. Ondanks de longontsteking zag ik al snel (2 weken)mijn oude partner weer terug.
Energieker, vrolijker, weer vol plannen en creatieve ideeën.
Hij wil niet meer beginnen met de medicijnen. Hij neemt alleen nog een lichte dosis bloedverdunner. Jammer dat je met je vragen niet bij een dokter terecht kan. Dat zou iemand moeten zijn die integrale geneeskunde heeft gestudeerd. Wat kun je nog meer doen behalve bewegen, gezond eten, stress vermijden en visolie. Welke medicijnen moet je nemen en welke kun je vervangen door natuurlijke middelen. Ik ben het zelf aan het onderzoeken. Je leest het wel.



1 opmerking:

  1. Ik (her) ken je probleem helemaal! Ik heb zelf veel gehad aan onderstaand boek, je hoeft het niet met alles eens te zijn maar hij brengt je wel op ideeën.
    http://www.waarom-dieren-geen-hartinfarct-krijgen.org/download.html
    Je kunt volgens mij het hele boek gratis downloaden.
    groet
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen