dinsdag 12 november 2013

Q 10

Statines (cholesterolverlagers) blokkeren de activiteit van het enzym HMG CoA-reductase, dat verantwoordelijk is voor de aanmaak van mevalonaat. Mevalonaat is de voorloper van cholesterol en co-enzym Q10.
Blokkeer je de aanmaak van cholesterol, blokkeer je ook de aanmaak van Q10.
Q10 komt in elke cal in je lichaam voor, het speelt een belangrijke rol in de mitochondriën, dit zijn de energiecentrales in de cel. Het is een van de belangrijkste antioxidanten in je lichaam.
Q10 komt in je lichaam voor in 2 vormen: ubiquinon en ubiuinol. Ubiquinol is de werkzame vorm.
Ubiquinol beschermt LDL cholesterol in het bloed tegen oxidatie. Geoxideers LDL cholesterol speelt een rol bij ontstaan van atherosclerose.
In een Turks onderzoek kwam naar voren dat bij mensen met hart-en vaataandoeningen de verhouding ubiuinol/ubiquinon veel lager was dan bij gezonde personen.
Een Amerikaanse cardioloog, Peter Langsjoen,  doet al 20 jaar onderzoek naar statines en Q10 en gaat zelfs zover te beweren dat het medisch establishment miljoenen gezonde mensen bewust in levensgevaar brengt. Ik hou niet van complottheorieën, maar als ik lees dat een patent voor een statine met Q10 al sinds 1990 op de plank ligt bij een farmaceutisch bedrijf, word ik heel achterdochtig. Men vermoedt dat het medicijn niet getest word omdat dan duidelijk zal worden dat Q10 net zo goede of betere resultaten zal hebben dan statines. Weg melkkoe.
Zou het echt zo erg zijn, dat je op jezelf bent aangewezen? Dat je zelf moet onderzoeken wat waar is en wat niet?
Het vermoeden dat de longontsteking van mijn partner mede veroorzaakt zou kunnen zijn door de medicijnen word voor mij bevestigd als ik lees dat statines ook de T-helpercellen (elitetroepen van het immuunsysteem) knock-out slaan.
Mijn twijfel of we op de goede weg zijn (statines weglaten en Q10 slikken) verdwijnt als Peter Langsjoen ook tandvlees problemen aansnijdt in zijn film over Q10. Ook in tandvlees is Q10 onmisbaar.
(Mijn partner had ook bijna continue ontstoken tandvlees.)
Op zoek naar een supplement met ubiquinol. Volgens Peter Langsjoen 3 x per dag 100 mg slikken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten