vrijdag 27 mei 2011

kruidentuin

Sinds ik met de herboristenopleiding begonnen ben, ben ik voordurend bezig om mijn tuin te veranderen, in mijn hoofd. Gelukkig ben ik nog niet meteen begonnen met graven, want de plannen veranderen voortdurend. Gisteren ben ik op bezoek geweest in de prachtige botanische tuin in Nijmegen en heb ik bedacht dat ik in ieder geval een groot stuk, wilde planten tuin wil. Ik heb al eerder vermeld dat alles in de tuin nuttig moet zijn voor mens dier of heks.
Als ik dan een indeling maak denk ik aan: een cosmeticatuin, kruiden om zalfjes te maken en kruiden voor uitwendig gebruik. Een geneeskruidentuin, kruiden om tincturen en infuus te maken. Een keukenkruidentuin. Een wild planten tuin. Een heksenkruidentuin, kruiden met hallucinerende of anderszins giftige werking. Een wondere wereld tuin,bijzondere planten die ik gewoon moet hebben, dat zijn er veel.
Een indeling is moeilijk te maken, omdat het door elkaar loopt. Veel kruiden die je goed kunt gebruiken om zalfjes te maken zijn ook te gebruiken voor een infuus of tinctuur. Je zult voordurend keuzes moeten maken voor eigenschap van het kruid je kiest en dus in welk vak het kruid komt.
Je kunt ook alles door elkaar zetten of laten staan waar het opkomt, zoals iemand die ik ken."Ik weet toch waar wat staat". Klinkt ook wel aantrekkelijk.
Of je zet alles in de "wondere wereldtuin" waar tenslotte

alle planten thuis horen.

1 opmerking:

  1. Ja, ik ken dat. Ooit ook alles netjes geordend, nu staat alles door elkaar want het klein hoefblad wil niet groeien waar ik het hebben wil en wandelt de hele tuin door. Zo zijn er nog meer eigenwijze kruidjes. En natuurlijk moet de groentetuin ook ruimte hebben. Conclusie: gewoon alles door elkaar zetten. Een kruid kiest z'n eigen plek en is op die plek ook het geneeskrachtigst.

    BeantwoordenVerwijderen