donderdag 19 mei 2011

Kruidenfilosofie

Vanavond heb ik tentamen kruidenfilosofie. Anvankelijk was ik nogal sceptisch over dit vak. Na bestudering van het boek ben ik er anders over gaan denken.In de kruidenfilosofie/natuurfilosofie is het uitgangspunt dat alles in de natuur gelijk is. Alles in de natuur bestaat uit dezelfde oerstof. Het gevolg is dat je als mens niet boven de natuur of boven de dieren kunt staan. Dus dat je dieren niet kunt gebruiken/misbruiken voor commerciƫle doeleinden of vivisectie enz.Je mag je intelligentie en macht alleen gebruiken tengoede van het milieu en de dieren.
Ik dacht meteen aan dierproeven iets waar ik in eerste instantie erg tegen ben. Ik weet echter niet wat er allemaal ontdekt is door dierproeven. Hoe erg is het als dat allemaal niet was ontdekt of later of anders. Ik denk na over hoe de aarde zou zijn op dit moment als we een voorbeeld hadden genomen aan zogenaamde "wilden" de Indianen. De Indianen leefden volgens de natuurfilosofie. De aarde is onze moeder, die kunnen we niet bezitten. De wind is onze vader, stenen zijn onze voorouders. En vooral grond kun je niet bezitten en dus ook niet kopen of verkopen. Dieren dood je alleen als je honger hebt.

Ik zie een prachtige aarde, schone lucht, schone rivieren,veel bomen en planten.
Maar zijn mensen niet altijd bezig met vooruitgang. Hoger, beter, rijker, meer. De aandacht zou alleen wat meer kunnen liggen op de uitgangspunten van de natuurfilosofie.
Dat zou goed zijn voor het milieu, goed voor mens en dier. Misschien wat minder goed voor de portemonnee.De kosten van vervuiling en dierenellende zou ook mee moeten tellen.
Bovendien zou wat meer aandacht voor gezondheid ook prima zijn. Nu ligt er wat mij betreft teveel aandacht op medicijnen en oplossingen voor ziektes. En dat noemen we de gezondheidszorg. Dat is wat mij betreft ziekenzorg. Gezondheidszorg zou moeten kijken naar:Hoe wordt en blijf je gezond?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten