dinsdag 24 mei 2011

aztekenkruid

Lippia dulcis of Aztekenkruid is een zorgenplantje. Het duurde heel lang voor het opkwam, ik wou het al bijna weggooien.Nu, bijna 3 maanden nadat ik het gezaaid heb, zijn de plantjes nog piepklein Ik heb ze wel verspeend, ze zijn nu tussen de 1 en 3 cm.Het bijzonder van dit plantje is dat het bijzonder zoet is net als Stevia stewarttia oftewel suikerplantje. Deze laatste heb ik vorig jaar gezaaid en 1 plant heeft dewinter overleefd(binnen). De Stevia zag ik dit jaar ook bij Intratuin. De Lippia dulcis schijnt lekkerder te zijn. De Stevia heeft namelijk naast zoet ook iets bitters. Ik ben benieuwd, maar zal nog wat geduld moeten hebben.
Een andere Lippia in mijn "collectie"is Lippia citriodora.Dit is de citroenverbena, een heerlijke plant. De blaadjes zijn lekker in allerlei gerechten. De citroenverbena thee is een smakelijke en rustgevende thee.
Ik ben ook allerlei andere planten aan het drogen voor kruidenthee, zoals frambozenblad, bessenblad, rozen, smalle weegbree, kamille, herderstasje, muntsoorten, goudsbloemen, korenbloemen, Viola tricolor L., vlierbessenbloemen, monarda's, nepeta cataria en mijn lekkerste theekruid vind ik de Ocimum kilimandscharum (basilicumboom).

1 opmerking:

  1. Hoi Paula,
    kwam op je blog terecht omdat ik wat extra info zocht over het aztekenkruid dat ik vanavond meeneem naar de kruidenstudiegroep. Heb ze ook gezaaid en na een hele slome start doen ze het nu geweldig goed en bloeien met heel veel bloemetjes. Ik hoop dat die van jou het ook goed doen. Ik kom, als ik even meer tijd heb, terug om je interessante blog te lezen.
    groeten van Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen