vrijdag 13 mei 2011

herbarium

Vandaag weer met rugzak, schepje en hond op pad. Ik moet voor school een herbarium maken. Er moeten 30 planten in komen. Het lastige is dat er 7 eenzaadlobbigen bij moeten zitten. Dat zijn voornamlijk grassen. Die staan er genoeg langs de kant van de weg. Ik heb een aantal grassen uitgegraven. Maar dan, welk gras is het. Ik ken straatjesgras, Poa annua en grote lisdodde, Typha latifolia.
Determineren kan ik niet goed. Ik moet me erin verdiepen maar het staat me tegen.
Volgens mij kun je veel sneller planten uit je hoofd leren. Bovendien denk ik dat je als herborist wel weet wat je zoekt in de natuur en waarvoor je het wil gebruiken. Dus waarom vreemde planten meenemen om te determineren. Ik ga bij de Sleghte een grassenboek zoeken met goede foto's.Verder vind ik de opleiding heel erg leuk. Vooral kruiden zoeken, drogen en weer gebruiken om zalfjes te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten