maandag 14 augustus 2023

Zuidpool

Ik scheur me los van mijn tuin en stap op de fiets. Alles, behalve boodschappen, mee achterop de fiets om een weekje "te overleven". Ik vertrek met tegenzin maar als ik bij Heteren de brug over ben, wordt het lichter in mijn hoofd. Het grote genieten begint, ik ben op reis. De hele dag fietsen en slechts een vaag idee waar ik heen wil. In ieder geval stille paadjes en rustige wegen. Altijd verlangen naar stilte. Kon ik maar zoals Erling Kagge altijd de stilte in mezelf oproepen wanneer dat nodig is. "Als ik me niet aan de wereld kan onttrekken door te wandelen, klimmen of zeilen, probeer ik de wereld buiten te sluiten": aldus Erling. Hij noemt de stilte in jezelf, je eigen Zuidpool vinden. Hij heeft veel ervaring met lange tochten in eenzaamheid met als meest extreem, zijn skitocht van 50 dagen naar de Zuidpool. Na 50 dagen in eenzaamheid ziet hij ertegen op dit zwijgen te moeten doorbreken. Hoe heerlijk is het te praten met mensen. Net zo heerlijk is het 5 dagen te fietsen zonder praten. Ik kom vrijwel alleen echtparen tegen op de fiets. Dan prijs ik mij gelukkig in mijn eentje. Ik hoef niets te overleggen, kan van richting veranderen. Continue "verdwalen" en de hele avond in mijn tentje lezen en de wereld buitensluiten. Op de camping kom ik op het trekkersveldje terecht. Wat klinkt dat heerlijk jong.  Er komen kinderen langs fietsen. Mam, mam er staat weer iemand op het trekkersveldje. De hele familie trekt onopvallend voorbij om te kijken naar een oma op de fiets en in een klein tentje. Maar heel lief allemaal. Er komt een echtpaar naast me staan ook al op leeftijd. Het is al laat, Zij gaat koken en hij zet de tent op. Als alles is ingericht en de vrouw iets wil pakken in de tent, wordt ze vermanend toegesproken. "Nee, nee niet aan die kant naar binnen, daar liggen mijn spullen. 

"Hoe gaat het fietsen mam": vraagt mijn dochter. "Ja fijn, ik ben in Almelo, hoe dat gekomen is weet ik niet": is mijn antwoord. Ik ben binnenkort jarig en mijn dochter suggereert dat een goede fietsnavigatie misschien een goed kado is. Maar ik geloof niet dat ik dat wil. Een beetje dwalen vind ik wel verassend en leerzaam. Een kompas op mijn fiets zou ik wel fijn vinden zodat ik wel weet of ik naar het noorden of naar het zuiden fiets. Dat gaat me niet helpen om mijn  Zuidpool te vinden besef ik. Volgens Erling kun je de stilte overal vinden. Je hoeft je alleen maar terug te trekken. Een paar dagen alleen fietsen en niet hoeven praten helpt mee. Ik blijf oefenen en fietsen.



2 opmerkingen:

  1. Hoi Paula. Bedankt voor je verhalen. Altijd weer genieten van je inzichten. Ik herken het gevoel van de tijd vergeten als je in de tuin bent.

    BeantwoordenVerwijderen