zondag 20 augustus 2023

Lisa Ganora

Ik verheug me er al weken op. Een workshop met de Amerikaanse Lisa Ganora in Nederland. Toen ik op de Herboristenopleiding zat en voor het eerst hoorde over de secundaire inhoudsstoffen werd er iets in mij wakker. Ik voelde dat er iets heel belangrijks werd verteld. Iets wat me de rest van mijn zou boeien, Het voelde als een gat in mijn hersenen dat gevuld moest worden. Alleen de lessen op school waren niet voldoende. Omdat het ingewikkelde materie is, waar eigenlijk veel voorkennis (biochemie) voor nodig is, werden er aannames gedaan die niet uitgelegd konden worden. De secundaire inhoudsstoffen werden ingedeeld in een aantal groepen, waaronder looistoffen, slijmstoffen en mosterdglycosiden. Dat zijn termen die alleen in de kruidengeneeskunde gebruikt worden. Scheikundig gezien worden andere indelingen gemaakt.  Ik snapte  er niets van en wilde het wel snappen. Toen kwam ik op het spoor van Lisa Ganora. In haar boek Herbal constituents bespreekt Lisa de meeste voorkomende groepen inhoudsstoffen, uit welke stof ze ontstaan, de oplosbaarheid en wat ze doen in het lichaam. Het is best ingewikkeld, zeker omdat het in het Engels geschreven is. In de loop van de tijd vind ik steeds meer puzzelstukjes. Of ik ooit alle puzzelstukjes ga vinden en op de juiste plek leggen weet ik niet.  

Lisa en de workshop voldeed aan al mijn verwachtingen. Lisa was grappig, gevat, slim en een goede lesgever. Te gek dat er zoveel vragen waar ik al jaren mee loop beantwoord zijn. Vermoedens dat ik heel goed ontgift door wat ik doe en eet en drink zijn na jaren bevestigd. 

Ontgiften

Als je mensen vraagt wat gif is beginnen mensen over landbouwgif, luchtvervuiling, alcohol, roken. Maar de ergste gifstoffen voor ons lichaam maken we zelf. De hele dag door. Al die gifstoffen moeten we weer kwijtraken. Ons lichaam is er de hele dag druk mee, vooral de lever. We kunnen het lichaam helpen beter te ontgiften door secundaire inhoudsstoffen te consumeren. Ook diverse vitaminen en mineralen zijn ingebouwd in enzymen die een rol spelen bij ontgiften in fase I. De secundaire inhoudsstoffen spelen vooral een rol in fase II.

Fase I

Vitaminen en mineralen zijn co-factoren van de ontgiftingsenzymen en concentreren zich in de lever en in de gastro-intestinal mucosa. Deze enzymsystemen zijn verantwoordelijk voor het activeren van fase I en bewerken gifstoffen om verwerkt te worden in fase II.

Fase II

Fase II enzymen zorgen door het aankoppelen van wateroplosbare groepen voor het wateroplosbaar maken van de gifstoffen om ze te kunnen uitscheiden. 

Het lijkt verstandig het lichaam te ondersteunen bij de ontgifting door voeding en eventueel supplementen. Hierdoor maken we de intelligentie van de natuur mogelijk en ondersteunen het zelfhelend vermogen. Sommige stoffen worden tijdelijk giftiger door de bewerking in fase I. Het lijkt dus verstandig vooral aandacht te besteden aan het ondersteunen van fase II. 

Tijdens beide fases ontstaan veel vrije radicalen. 

Fase I enzymen hebben nodig: Koper, magnesium, zink, vitamine C, Vitamine B2, B3, B6, B12, glutathion (sterke antioxidant), flavonoïden ( uit groene en gekleurde groenten en fruit) en veel antioxidanten om de vrije radicalen op te vegen en schade aan weefsel voorkomen. 

fase II enzymen hebben nodig:: voldoende aminozuren, vooral glycine, selenium, zink, silymarin uit mariadistel, cucurminoïden uit kurkuma, omega 3 vetzuren, glucaronzuur uit diverse groenten en fruit, vooral sinaasappels, appels, grapefruit, koolsoorten. 

Een apart onderwerp zijn vezels. Vooral oplosbare vezels binden giftige stoffen, terwijl onoplosbare vezels de stoelgang versnellen, dit vermindert het ontstaan van toxische stoffen, vermindert de absorptie en eventueel re-absorptie van ongewenste stoffen. 

Een detox drank

Drink regelmatig smoothies samengesteld uit veel gekleurde groenten en fruit en donkergroene bladgroenten. Zoals: Bieten; de bijzondere kleurstof komt bijna alleen in bieten voor. Wortels voor de  carotenoïden, rode kool voor de rode kleurstof. Spinazie voor de groene kleurstof; chlorofyl. Planten met mosterdglycosiden, zoals: radijs, waterkers. Gember en kurkuma. Grote klis wortel en aardpeer voor de inuline. Om een drank te mixen moet je vocht toevoegen, Dat zou aroniasap of cranberrysap kunnen zijn, maar beetje water kan ook. 

Lisa maakt de drank bewaard het in de koelkast en elke dag 1 of 2 glazen drinkt tot het op is. Ik maak liever elke ochtend vers en wissel de groenten en fruit. Het is een fijn begin van de dag, Alleen als ik op vakantie ben sla ik over. Met spijt kijk ik dan naar mijn mixer en overweeg of het apparaat echt niet meekan. De drankjes in de supermarkt, die ik ter vervanging drink lijken totaal niet op mijn brouwsels.



 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten