maandag 14 augustus 2023

creatiespiraal

Ik heb mijn boek de creatiespiraal uitgeleend. Omdat ik heel bang ben dat ik vergeet aan wie heb ik het overal opgeschreven en vraag ik de lener regelmatig of ze al begonnen is met lezen. Ik realiseer dat het boek heel belangrijk voor me is. Het boek heeft er mede voor gezorgd dat ik woon waar ik nu woon.

Marinus Knoope beschrijft in het boek de weg van wens naar werkelijkheid. Wensen hebben niets te maken met een glazen bol. Wensen werkelijkheid maken is vooral keuzes maken. Hoewel je best bijzondere dingen mag wensen in je leven, is het handig om niet de realiteit uit het oog te verliezen. Ik kan wel wensen dat er een prins langskomt die me meeneemt naar een kasteel, maar dat zou wel erg raar zijn op je 67ste levensjaar. Of ik wens dat ik in een boerderij ga wonen van 1 miljoen, dan moet ik wel eerst de loterij winnen. Ook niet wenselijk om te wensen. Door de creatiespiraal realiseerde ik mij dat ik stappen moest formuleren. Stappen die nodig waren om te komen van wens naar werkelijkheid. Eerst je wens formuleren, dan de stappen die ervoor nodig zijn om de wens werkelijkheid te laten worden.

De belangrijkste eerste stap die ik moest zetten was het het huis in Mierlo te koop zetten. Daar heb ik ontzettende buikpijn van gehad. Ik woonde in mijn droomhuis. Maar ik wist dat ik uiteindelijk een groot stuk grond belangrijker zou vinden dan een huis. Dat droomhuis dat krijg ik nooit meer. Blijkbaar is dat van ondergeschikt belang. Mijn wens om een grote tuin te hebben was groter en die is werkelijkheid geworden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten