maandag 21 augustus 2023

Olievlek?

Dit weekend heb ik mijn boodschap mogen vertellen aan 52 mensen, in drie groepen. Ik hoop dat ik op deze manier een beetje kan meehelpen aan het verhelpen van plantenblindheid. Zaterdag was ik bij de stadslandbouw aan de Mooieweg in Arnhem-Zuid. Onderweg op de fiets speur ik de bermen af. Het is weer genieten. Met een fietstas vol planten arriveer ik op de locatie. Hoewel ik van veel tuinen onderweg erg verdrietig wordt, zijn veel gemeenten goed bezig. De bermen worden minder gemaaid en ook veel parken en plantsoenen worden minder strak onderhouden.  Ik heb begrepen dat niet iedere inwoner dit toejuicht. Sommige mensen vinden het een zooitje en worden boos. Ik vrees dat het nog lang duurt voor mensen inzien hoe belangrijk het is niet teveel en te kort te maaien. Hoe belangrijk het is voor bijen, vlinders en andere dieren om bloeiende bermen te hebben. Stel je voor dat alle bermen bloeiende bermen worden. Dat zou al een ecologische structuur vormen in Nederland. In de gemeente waar ik woon zijn de mensen zo ijverig dat ze niet alleen hun gra

sveld minutieus kaalknippen, maar ook de bermen meenemen. Ik vrees dat het hardnekkig is, het idee dat niet alleen de huiskamer gestofzuigd moet worden, maar ook de buitenruimte ontdaan moet van ongewenste elementen. In een artikel van Josefine Rombouts over kasteeltuinen lees ik dat ook of al in 1650 men de natuur een zooitje noemde die beteugeld en in toom gehouden moest worden door de mens. Ik hoop dat het helpt als mensen weten wat er allemaal groeit in de bermen. Veel van deze planten zijn ook eetbaar en bevatten veel van de voor ons belangrijke secundaire inhoudsstoffen. Ik zie aan de gezichten dat ze, net als ik 15 jaar geleden, nooit van secundaire inhoudsstoffen hebben gehoord. Ik weet zeker dat sommige mensen dit verder gaan onderzoeken. Iedereen moet dit weten hoe belangrijk het is om biologisch te eten. Niet alleen voor de gezondheid van de bodem en omgeving maar ook voor je eigen gezondheid en vitaliteit. 



Wilde peen, veel in de bermen te zien. Gelukkig staat mijn tuin er ook vol mee. De wortel is eetbaar voordat er een bloemstengel komt. Hele plant is eetbaar, maar ik vind vooral de zaadjes bijzonder. Te gebruiken om azijn mee te aromatiseren. Maar ook kiemgroenten in de winter schijnt te kunnen. Dat moet ik nog uitproberen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten