zondag 3 september 2023

Chaos

We raken er niet over uitgepraat. Jan en ik zijn een week wandelen in de Vogezen. Uitgeweken vanwege het verwachte noodweer in Alpen. De voor mij onbekende Vogezen hebben mij aangenaam verrast. Het was heerlijk wandelen, met genoeg hoogteverschil om de conditie te testen. We vertrekken om uur of 10 in de ochtend en arriveren om half zes weer op de camping. Hele dag lopen heuvel op heuvel af en weer heuvel op. Het is prachtig. Op de wandelpaden in de natuur komen we dagenlang niemand tegen. De stadjes zijn oud, kleurrijk, charmant en druk. Daar is iedereen. 

We raken niet uitgepraat over de enorme toename van campers. We zijn de enige tent op de camping. We gaan meestal op de fiets op vakantie en hebben dus een klein tentje. Lekker beetje primitief doen. Eten koken op een pitje. Alles op de grond. Tegenwoordig hebben we wel luxe opvouwstoeltjes. In plaats van plasrolkoffers 's ochtends te moeten legen, ga ik 's nachts achter de tent zitten en ondertussen genieten van de maan. 's Nachts slapen we heerlijk op dunne matjes in warme slaapzakken. We zijn een bezienswaardigheid op de camping, twee grijze hoofden die zich opvouwen in een klein tentje. Ik neem me voor om te blijven kamperen en vraag me af of er een record is in leeftijd. De oudste mens aangetroffen in een tentje op een camping is 95 jaar, zoiets. 

We raken niet uitgepraat over hoeveel mensen slecht ter been zijn en hoe jammer dat is. Als je slecht kunt lopen mis je zoveel. Slank, gezond en fit blijven is niet makkelijk. Het is afzien, honger negeren en in mijn geval nooit taart, een ijsje of een toetje. Maar ik ben zo blij met mijn lenigheid en conditie dat ik dat niet moeilijk vindt. Ik hou van mij en verwen mezelf, ik neem geen taart. 

In een interview met een filosoof, die wordt geïnterviewd over de dood van zijn gehandicapte zoon, vertelt hij over chaos. Het leven is chaos, er kan je van alles overkomen waar je geen grip op hebt. Ik begrijp ineens mezelf beter. Ik begrijp waarom ik zo standvastig en vastberaden ben in het verbeteren en monitoren van mijn gezondheid. Je hebt nauwelijks grip op je leven maar wel op je leefstijl en dat geeft houvast in het chaotische leven. Vooral als je door je leefstijl ook beloond wordt met een geestelijke en lichamelijke fitheid. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten