maandag 25 september 2023

Voorlezen

 "Over het drassige land met de veenbessen, het meertje, omhoog een duintop over, even uit zicht. Terug tussen twee toppen, een paar snelle vleugelslagen en in glijvlucht nog eens over het water. Wiegelend de vleugels in een ondiepe V vorm. Thermiek pakkend om zich schuin te laten wegglijden over een wig wind. Zo benut de bruine kiekendief de luchtstroom schijnbaar moeiteloos. De vogel leest voor uit het landschap." Hans Steketee (prachtig)

"Planten moeten iets te doen hebben" zegt Jan Graafland, tuinier van Weleda. Hij verdiept zich in het natuurlijke gedrag van planten. Kamille die graag op verdichte grond groeit om met haar wortels de grond losser te maken. Hartgespan en brandnetel die graag elkaars gezelschap opzoeken. Ook geranium robertianum en zevenblad zijn een goed duo. Goudsbloem is nogal autonoom en groeit liever alleen.

Aan veel planten kun je aflezen ho
e het met de bodem gesteld is. Planten lezen ook voor uit het landschap. 

Bijna alle gras  in mijn tuin, een grasveldje en alle paden worden doorwoeld door woelmuizen en mollen. Dat is ook voorlezen, want er is blijkbaar genoeg voedsel in de bodem. Alleen ik vind het niet zo'n leuk verhaal,  Ik heb geen nette tuin maar alle paden omgewoeld is heel lastig maaien. Zo kan ik lyrisch worden van bepaalde dieren in de tuin, kikkers, grote libellen, prachtige vlinders op al het rotte fruit, vogels. Allemaal dieren die iets toevoegen aan mijn paradijs. Maar ook dieren die nogal aanwezig zijn, slakken, muizen, woelmuizen, ratten, mollen vinden het fijn in mijn tuin. Sommige dieren zijn weer voeding voor andere dieren. Met elkaar schrijven deze dieren het verhaal van mijn tuin. Door alle aanwezige sporen lezen ze voor uit mijn tuin. Ook al vind ik het verhaal niet altijd leuk, de dieren zijn er en vertellen hun eigen verhaal. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten