donderdag 27 juli 2023

Ik ben in een proces

"Ik ben in een proces, wat heb ik nu nodig"; zegt Michelle Samba, muzikant en nog veel meer, bij het radioprogramma kunststof. Wat een bijzonder meisje, heel jong en dan al zo precies het pad volgen en de keuzes maken die jij op dat moment nodig hebt om te kunnen groeien. Daar ben ik pas de laatste 15 jaar mee bezig. Ongeveer 15 jaar geleden was ik op zoek naar Paula. Die was een beetje verdwenen onder moeder, echtgenoot, dochter zijn en proberen te passen in een verkeerde vissenkom. Het proces verliep met vallen en opstaan maar wel met fantastisch resultaat. Ik voel me een ander mens.  Wat heb ik veel ontdekt van mezelf. Ik vind het heerlijk om te schrijven, ik kan voor groepen praten en vind dat ook leuk, ik kan een toespraak houden uit het niets, ik kan heel ver en lang hardlopen. Ik vind het heerlijk om alleen te zijn. Ik vind het heerlijk om veel mensen te ontmoeten en met mensen te praten die ik niet ken. Ik probeer brutaal en schaamteloos te zijn, voor mijn doen dan. En misschien wel het belangrijkste ik voel me thuis in Randwijk. En de vrouwen in mijn schrijfclub zijn me bijzonder dierbaar. Niet zo goed ben ik in ruimtelijk inzicht, de weg vinden, mapjes maken, gebruiksaanwijzingen lezen, streng zijn, naar de tandarts gaan....

De laatste weken had ik rust nodig. Alleen zijn om op te laden en weer te kunnen schrijven. Ik merkte dat ik wat huilerig werd en dan moet ik oppassen. Ik had veel wilde wandelingen, lezingen, lessen, de tuin waar ik maar achter aan bleef lopen. Te weinig ik tijd. Dat heb ik ingehaald de laatste 2 weken, Ik heb dagenlang geen mens gezien. Partner op vakantie, ik lekker alleen met mijn tuin en boeken lezen.  De tuin die gelukkig nooit klaar is, maar waar ik inmiddels tevreden door kan lopen. 

Ik ben in een proces naar....?  Mijn lichaam heeft ook een proces doorgemaakt. Ik ben veel fitter dan 15 jaar geleden. Mijn hoofd is helderder en ik ben lichamelijk eigenlijk nooit moe. Goede genen zeker zeggen mensen vaak om er zelf vanaf te zijn. Maar zoals ik in mijn blog van 15 juli al schreef, goede genen maken maar voor 10 tot 15 % uit hoe gezond en fit je bent. Ook lang leven wordt veel minder door erfelijkheid beïnvloedt dan door leefstijl. In de blog van 15 juli schrijf ik over het gezonder worden door blootstellen aan ontberingen. Mijn lichaam is in een proces. Ik ben benieuwd wat ik nog allemaal kan op mijn 67 ste en tot welke leeftijd ik kan hardlopen. Ik blijf sowieso zo lang mogelijk hardlopen. Alleen al om vastgelopen verhalen vlot te trekken. Als ik met een schrijfopdracht bezig ben en ik kom er niet uit, neem ik dat altijd mee tijdens het hardlopen. Tijdens het lopen komt de oplossing. Alsof er tijdens het lopen verbindingen worden gelegd die er anders niet zijn. Ik heb mezelf voorgenomen in het voorjaar een halve marathon te gaan lopen. 

Alle verouderingsprocessen hebben te maken met gebrekkige opruimprocessen in de cellen. Het DNA raakt beschadigd en wordt niet goed gerepareerd omdat de vuilnisophaaldienst in de cellen niet goed meer werkt. De communicatie tussen cellen veranderd, verouderde cellen worden niet meer opgeruimd. Door een teveel aan verouderde cellen ontstaan chronische ziekten en ouderdomsgerelateerde aandoeningen als verlies van spiermassa, stijfheid, osteoporose en atherosclerose.

Een van de meeste efficiënte methoden om veroudering te vertragen is calorierestrictie. met een calorierestrictie van 20-40% bij een voldoende hoeveelheid voedingsstoffen wordt niet alleen de levensduur verlengd maar ook het risico op ouderdomsziekten veel lager. Dus honger lijden is erg gezond maar hoe lang hou je dat vol. Over ontberingen gesproken. Intermitted fasting komt in de buurt. Regelmatig een dag niet eten of maaltijden overslaan is zeker aan te raden. 

Maar ook de secundaire inhoudsstoffen uit biologische groenten en fruit spelen een belangrijke rol. In een volgende blog meer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten