zaterdag 15 juli 2023

Vier de zomer

Met wind mee kom ik terugfietsen uit Maurik. Ik was uitgenodigd door Pauline en Laurens om een wildpluk wandeling te begeleiden in de Fruittuin. De hele weg naar huis word ik begeleid door prachtige dreigende luchten. Af en toe haal ik wel 25 km per uur, zo hard waait het. Als ik de sleutel omdraai van mijn fietsenschuur begint het hard te regenen. Dat heb ik vaker. Is dat een teken dat ik een geluksvogel ben?  Is er iemand die de bui vast houdt tot ik thuis ben of kan ik goed timen. Als ik een kwartier later was vertrokken uit Maurik was ik in Opheusden overvallen door de bui. Vaak genoeg regen ik wel nat. Het geeft een goed gevoel, net op tijd voor de bui binnen zijn. 

De zomer, daar heb ik naar uitgekeken. De uittocht is begonnen. Ik zie de mensen een voor een vertrekken. Dat betekent dat het stiller en leger wordt. Dat betekent dat ik eindelijk tijd heb voor de tuin. Bij het ontbijt verheug ik mij op een lege dag. Eindelijk ook tijd om een uurtje in de hangmat te dutten met een tak in de buurt om de hangmat in beweging te zetten. Terwijl ik in de hangmat lig, zoemt er een zweefvlieg die op mijn ooghoogte in de lucht blijft hangen. 

De zomer dat is vazen vullen met bloemen. Bloemen die bezweken zijn onder de regendruppels of die over het pad hangen pluk ik af en krijgen een tweede leven in dit gevulde vazen op diverse plekken in huis en buiten. 

De zomer dat is eindelijk rijpe tomaten. Ik ben zo benieuwd naar alle verschillende soorten die ik heb gezaaid. Ik heb een stuk of 6 courgetteplanten, die zijn bij mij altijd heel pietluttig. Ik maar zoeken naar wat er nu weer is. Te warm, te koud, te droog, te nat. Ik weet het niet, ze doen het nog niet goed. Soms krijgen ze ineens zin en heb ik heel veel courgettes. Komkommer doet het dit jaar wel goed. Eind van de week kan ik boontjes eten. De knoflook is een succes dit jaar. Vooral de olifantenknoflook is geweldig. 

De zomer dat is veel kruiden oogsten voor kruidenthee. De Turkse drakekop heeft samen met mij de strijd gewonnen tegen de slakken. Japanse wijnbes en bramen zijn er dit jaar overvloedig en de bramen zijn heel groot. 

De zomer dat is fluitende vogels, zoemende insecten , bloemen in allerlei kleuren en ritselende ratelpopulier doen mij vergeten wat ik nog allemaal moet en laten mij stilstaan in verwondering.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten