vrijdag 2 augustus 2019

sociale controle

"Ik mis de sociale controle": hoor ik op de radio. Het gaat over de tegenstelling stad-platteland. De geïntervieuwde is blij weer in Zeeland te zijn omdat ze in Amsterdam de sociale controle mist. Een verassende opmerking omdat voor veel mensen sociale controle niet iets is dat ze missen. Eerder proberen mensen de sociale controle te onvluchten door te vertrekken uit het dorp waar ze opgroeien. Ik was ook erg blij dat ik eindelijk in de stad kon gaan wonen om te studeren.
Maar de opmerking van de geïntervieuwde bleef hangen. Sociale controle kan ook positief zijn. En dat er mensen zijn die je in de gaten houden kan ook goed bedoeld zijn. Het nadeel van opgroeien en blijven in een klein dorp kan zijn als je uiteindelijk niet helemaal gelukkig bent, met wie je geworden bent. Mensen hebben een beeld van hoe je bent en vinden het moeilijk te accepteren dat je veranderd.
De afgelopen twee weken hebben we veel vrienden op de fiets gehad en met sommige mensen zit je aan tafel nog uren te praten. Een van onze gasten vertelt over het opgroeien en blijven in een dorp. Ze woont in het huis waar ze geboren is. Een opleiding in een min of meer alternatieve richting maakt als het ware iets in haar wakker. Ze wil meer en is aan het onderzoeken hoe ze verder wil met haar leven. Dan is een uitgebreide sociale omgeving vaak een handicap. Buren, vrienden, zussen niemand wil dat jij veranderd.
Ik heb het wat dat betreft makkelijker gehad. Ik heb een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt van mijn 42 ste tot nu. Het gaat door hoop ik. Maar de tijd dat ik het meest worstelde met wie ik was vond plaats toen ik in Mierlo woonde. In Mierlo had ik niet zoveel contacten, behalve een paar ruimdenkende vriendinnen, die zelf bijzonder gelukkig waren met hun leven. Mensen die gelukkig zijn met hun leven gunnen jou dat ook en zijn nooit jaloers. Ze zijn blij voor jou dat je vindt waar jij gelukkig van wordt.
Het voordeel van niet zo ingebed zijn in een dorp is, dat je meer je eigen gang kunt gaan en niemand maakt zich er druk om.
Hier in Randwijk (1400 inwoners) denken mensen dat ik altijd zo geweest ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten