zondag 14 juli 2019

Nieuwe groenten

In de loop van de jaren heb ik veel nieuwe planten leren kennen. Elk voorjaar verheug ik me op alle planten die ik weer ga zaaien. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe planten die ik wil uitproberen. Als ze goed bevallen; goed groeien, lekker zijn voor het eten of voor de kruidenthee, niet te moeilijk dan komen ze in de selectie. Elk jaar zaai ik dus meer planten die voor mij onmisbaar zijn. Dat zijn naast de tomaten, pompoen, komkommer, courgette en andere groenten, in ieder geval: Heilige basilicum, "gewone"basilicum, boombasilicum, Dracocephalum moldavicum, Nepeta cataria citriodora, Melissa off. altissima, ijskruid, Malva verticillata Crispa, Chrysanthemum coronarium. Dit jaar heb ik twee nieuwe toppertjes ontdekt: Cosmos caudatus oftewel Ulam Raja en Talinum paniculatum of Tu ren shen of surinaamse spinazie of aardginseng.

Cosmos caudatus is een prachtige robuuste plant die ruim twee meter hog kan worden.Je kunt het beste de toppen eruit blijven knippen en opeten dan blijft de plant verse lekker smakende scheuten maken. Het is een lekkere plant om als sla te eten, maar kan ook als spinazie klaar gemaakt worden. De plant kan ook gaan bloeien met zacht roze witte cosmea achtige bloemen. De plant wordt meestal als eenjarige elk jaar gezaaid, maar kan makkelijk gestekt worden in een glas water. De plant werd oorspronkelijk gekweekt als kruid dat algemeen versterkend is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de plant zeer rijk is aan anti-oxidanten en zeer rijk is aan geneeskrachtige inhoudsstoffen.

Talinum paniculatum-aardginseng heeft lekker vlezig knapperig blad dat heerlijk is om rauw toe te voegen aan een salade. De vlezige wortels werken als aansterkend middel, de werking is te vergelijken met ginseng. Sowieso verstandig om in het najaar de wortels de oogsten, want die kun je overwinteren in zand in de kelder en in het voorjaar weer uitplanten.
Dit is Cosmos caudatus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten