vrijdag 2 augustus 2019

shumei

Shumei is opgericht door de Japanse ecoloog/landbouwkundige Mokichi Okada. Shumei promoot een diepe fysieke en spirituele verbondenheid tussen mens en natuur en vraagt ons om de integriteit van de natuur te respecteren. Dit betekent een landbouwmethode op basis van diep respect voor het leven en gebruik leren maken van de wijsheid van de natuur. Respectvol omgaan niet allen met plant en dier maar ook met medemens. Okada was er van overtuigd dat dit uiteindelijk zou leiden tot wereldvrede. Met andere woorden een andere manier van boeren gaat onze wereld redden en uiteindelijk zorgen voor het paradijs op aarde. Dit houdt o.a. in een natuurlijke landbouw zonder gebruik van fossiele brandstoffen, zelf zaden veramelen, in harmonie met de natuur. Dit gaat verder dan biologische landbouw. Biologisch boeren wil niet zeggen dat het goed is voor de natuur. Boeren met oog voor de natuur daar is meer voor nodig dan alleen pesticiden weglaten.
Als je het boek "Zaaien met toekomst" van Charles en Perrine Herve-Gruyer leest raak je zeker overtuigd van de noodzaak onze voedselvoorziening totaal te herzien. Het leuke van het boek is dat ook uitgelegd wordt dat er zeker alternatieven zijn. Dus niet alleen dat het anders moet, maar ook dat het anders kan. Wat mij raakt en voor mij de basis is van mijn manier van leven, is pespect voor alles wat leeft.
Als er mensen in mijn tuin komen kijken merk ik vaak dat veel mensen dat moeilijk vinden. Je hebt wel veel mollen, daar kun je het volgende tegen ondernemen. Ja, maar dat wil ik helemaal niet. Sterker ik hoop dat ze in mijn tuin blijven, dan komen ze niet in een klem. Ik vertrouw op een natuurlijke oplossing voor de "plagen" die ik heb. En ik hoop op een beter evenwicht over een aantal jaren. Ik wil heel graag geloven dat we een paradijs op aarde kunnen scheppen. Ik begin vast in Randwijk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten