maandag 5 augustus 2019

Droom

Ik kom aanfietsen en zie tot mijn ontzetting vier heksenpoppen hangen aan mijn schoorsteen. Aan alle vier de kanten van de schoorsteen een heks. Ik weet niet hoe, maar als de heksen van de schoorstseen afgehaald zijn, blijken ze alle vier een brief "vast te houden". Het zijn geen leuke brieven. Twee van de brieven zijn geschreven door volwassenen, twee door kinderen. In de brieven wordt mij min of meer duidelijk gemaakt dat het niet kan waar ik mee bezig ben en dat ik er mee moet stoppen. Wat ik precies verkeerd doe werd me niet duidelijk. Ik ben overstuur en bang.
Ik besluit een brief te plaatsen in de twee plaatselijk kranten die huis aan huis bezorgd worden, waarin ik de briefschrijvers uitnodig om te komen praten om te kijken of we er samen uit kunnen komen.
Ik word wakker.
Ik weet direct waarom ik dit gedroomd heb. Ik ben al een hele tijd aan het worstelen met hoe om te gaan met niet aardige autoritaire mensen. Dat vind ik moeilijk. Mijn eerste overlevingsmechanisme is weglopen en nooit meer terugkomen. Dat heb ik al vaak in mijn leven gedaan. Het lost niets op. Het probleem blijft terugkomen. Ik moet leren me niet van de wijs te laten brengen en mezelf te blijven. Niet in mijn andere overlevingsmechanisme schieten door me heel erg uit te sloven om toch maar aardig gevonden te worden. Als derde oplossing heb ik norsig zwijgen. Er zijn er vast meer, maar ik geloof dat dit de belangsrijkste zijn.
Na maanden nadenken, praten met mijn wijze partner en lezen over het onderwerp ben ik er dus uit. De oplossing is: laat je niet van de wijs brengen, blijf aardig en kijk of je er samen uit kunt komen. Schiet niet in de verdediging, want je doet niets verkeerd.
Ik heb vaker van zulke dromen. Na een lange tijd nadenken over en worstelen met iets in mijn leven, droom ik erover en lijkt de oplossing ineens
heel eenvoudig. Nu ben ik benieuwd of het ook werkt in de praktijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten