zondag 7 oktober 2018

wetenschappelijk?

Donderdag 4 oktober heb ik samen met iemand van Velt Den Bosch een workshop begeleid tijdens de Voedsel Anders Karavaan in Nijmegen. Het was een lastige opdracht voor mij, de titel van de workshop was er al en het verhaal van mijn Velt college was er ook al. ik moest er bij aansluiten. De titel van de workshop was "gezonde voeding begint bij een gezonde bodem"? Mijn Velt collega die levensmiddelentechnoloog is en in Wageningen les heeft gegeven, ging vertellen over de achteruitgang van de voedingsstoffen in onze voeding (groenten). De voornaamste oorzaken zijn de moderne grootschalige landbouw, verarmde bodem en keuze van zaden . Maar er zijn tot nu toe geen nadelige gevolgen gevonden voor onze gezondheid. Het probleem voor onze gezondheid is niet dat we geen biologische groenten eten, maar dat we te weinig groenten eten.
Tot zo ver de strekking van het verhaal van mijn collega. En nu kom ik. Ik ben zo overtuigd van het belang van biologische groenten eten. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat het voor ons zelf ook gezonder is, blijkt dit niet uit wetenschappelijk onderzoek. 
Ik vertel hoe desastreus het gesteld is met onze biodiversiteit, de enorme achteruitgang in hoeveelheid en soorten insecten. Mede veroorzaakt door het massale gebruik van pesticiden. Ik vertel over de verarmde bodem, door kunstmest en ploegen.l Ik vertel over de grond in mijn tuin die drie jaar geleden zo dood als een pier was en op sommige plaatsen nog is, na jarenlang misbruik van traditionele landbouw. Ik vertel over hoe het wel kan en zou moeten. Mulchen (bodem bedekken). Plagen accepteren om uiteindelijk een natuurlijk evenwicht te krijgen. Kiezen voor meerjarige planten om de bodem de kans te geven een schimmelstructuur op te bouwen. Dit kan honderden jaren duren. Ik vertel over het belang van onkruid voor de gezondheid van de aarde en voor onszelf. Onkruid komt niet voor niets op. Het zorgt ervoor dat tekorten in de bodem op die plaatsen aangevuld worden. Dus als je onkruid weg blijft halen, blijft het terugkomen. 
Is dit allemaal wetenschappelijk bewezen? Mijn partner thuis heeft een wetenschappelijke opleiding en relativeert de wetenschap. Een professor van hem vroeger maakte de vergelijking met een vrouw in een bikini: er wordt veel getoond maar nog heel veel blijft verborgen. 
De conclusie van de wetenschap is dat we gezond kunnen eten, zonder rekening te houden met de bodem.  Ik vind dat we niet alleen vernatwoordelijk zijn voor onze eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van onze aarde. Dus dat we zeker moeten kiezen voor biologische voeding. Bovendien ben ik er van overtuigd dat biologische voeding ook gezonder is dan gangbare voeding. Er komt een keer een krantekop: biologische voeding toch gezonder! Tot die tijd zit het verborgen, ergens onder die bikini. (wat natuurlijk een hele rare opmerking van die professor was)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten