donderdag 11 oktober 2018

natuur

In mijn tuin is de natuur de baas en ik ben het hulpje.
Ik volg een cursus over voedselbossen, gegeven door Wouter van Eck .Wouter is van voedselbos Ketelbroek in Groesbeek. Hij heeft sinds 2009 een voedselbos en vertelt over zijn ervaringen.
De natuur zoekt altijd naar oplossingen, als wij het maar aandurven om niet in te grijpen. Er was een muizenplaag in het voedselbos van Wouter. De oplossing kwam uit de lucht vallen, uilen en andere roofvogels gingen broeden in het voedselbos. Bovendien vestigde zich een wezel in de houtwal.
Er was een rupsenplaag, er vestigden zich veel broedende vogelpaartjes die de jongen gingen voeden met de rupsen.
Schep de omstandigheden en de dieren komen. Ik heb bijvoorbeeld deze week een pad gespot. Ik heb speciaal een vijvertje aagelegd dicht bij de groententuin voor de pad. De pad zoekt naar een plek waar een poel en een droge plek dichtbij elkaar zijn. Je schept de omstandigheden, dan is het afwachten en juichen als het lukt. Nu moeten de padden groter worden en heel veel slakken eten, want dat is waar ik het meeste last van heb.
Mijn volgende probleem is dat de bomen in mijn struintuin, vooral de fruitbomen niet goed groeien. Dat komt omdat ze in een dode maïsakker geplant zijn. Een akker die jarenlang misbruikt is, ploegen maïs en kunstmest, zoals het met de meeste akker gaat. Een boom heeft schimmelstructuren nodig om te overleven. De schimmelstructuren halen de stoffen die de boom nodig heeft uit de bodem en maken deze beschikbaar voor de boom. Die schimmelstructuren gaan zich herstellen, maar dat kost tijd. Pioniersbomen erbij planten, zoals populieren, zwarte els en wilgen helpt om de bodem op gang te brengen en de bodem bedekt houden. Verder is het vooral geduld hebben.
De natuur de baas laten spelen. Maar ik heb zo graag iets te doen in de tuin.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten