zondag 7 oktober 2018

schooltuinen

In mijn vorige blog gaaat het over wetenschappelijk onderzoek en dat je dit niet altijd even serieus moet nemen.
Tijdens de voedsel karavaan bijeenkomst spreek ik een vrouw die mij vertelt dat ze een wetenschappelijk rapport heeft geschreven over schooltuinen. Ze had al lang het idee, dat kinderen die in een schooltuin actief zijn geweest, later meer groenten eten en groenten ook lekkerder vinden dan kinderen die geen schooltuin hebben gehad.
Na grondig onderzoek heeft ze geconstateerd dat haar hypothese klopte. Haar onderzoek is goed gekeurd en gepubliceerd.
Even later spreek ik met iemand die in de gemeenteraad zit in de gemeente Lingewaard. Ik vertel over het onderzoek en over schooltuinen. Dan vertelt dat ze zich heel erg heeft bemoeid met schooltuinen in de gemeente. Maar het lukt niet overal. Op sommige scholen komen schooltuinen niet van de grond. Dat relativeert voor mij de uitkomst van het rapport over kinderen die een schooltuin hebben gehad en meer groenten eten dan kinderen die geen schooltuin hebben gehad.
Zou het niet zo zijn dat op scholen waar het niet lukt een schooltuin te beginnen, of waar geen schooltuin is, sowieso minder gezond en minder groenten gegeten worden? En dat op scholen waar schooltuinen wel belangrijk worden gevonden, kinderen van huis uit al gewend zijn om meer groenten te eten?
Dit relativeert voor mij de uitkomst van het onderzoek. Maar eigenlijk doet het er niet toe. Schooltuinen zijn hardstikke leuk en heel belangrijk, wat voor effect het ook op de kinderen heeft. Het zal altijd positief zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten