dinsdag 29 november 2011

voedselvervreemding

Omdat ik graag een stadsboerderij zou willen hebben, ben ik geïnteresseerd in berichten over stadslandbouw. In Amerika is dit al heel lang bezig (urban agriculture) in Chicago bijvoorbeeld. Maar het gebeurt op veel meer plaatsen. In Cuba, in Australië. Moet toch in Nederland ook kunnen. Lijkt me een goede oplossing voor bijvoorbeeld leegstaande meubelboulevards. Ik zie het voor me, parkeerplaatsen worden omgeploegd en de gebouwen worden afgebroken of geeltelijk omgebouwd tot koude kassen.Ook in de stadscentra zie ik prachtige luchtkasteeltuinen op platte daken verschijnen. Alle overbodige kantoorgebouwen en bijbehorende terreinen worden eetbare tuinen. De bomen die geplant worden zijn fruitbomen. In Nederland zijn er wel initiatieven op dit gebied. Er spreekt echter weinig enthousiasme en idealisme uit. Niet van yes we gaan gezellig samen tuinieren en de wereld wat mooier maken. Nee,we komen in actie tegen de voedselvervreemding. Ik denk dat we in plaats van eerst rapporten te schrijven over stadslandbouw maar gewoon stiekum moeten beginnen tussen de leegstaande kantoren. Misschien kunnen we de occupyers vragen om mee te helpen, die hebben op dit moment toch
niet zoveel te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten