zondag 6 november 2011

tuin

Ik heb de afgelopen week nog Echinacea gezaaid, dit is een koudekiemer. Ook mariadistel gezaaid, die schijnt het beter te doen als je deze in het najaar zaait. Als het mislukt kun je het in het voorjaar opnieuw proberen.
Ik ben pannen aan het maken voor een theekruidentuin. Vorig jaar ook al maar ik kan moeilijk hard zijn voor plantjes.
Dus pas ik mijn plannen aan als planten ergens opduiken waar ik ze eigenlijk niet bedoeld had.Van Yvonne (van het kruidenhuis, waar ik 1 dag in de week werk) heb ik gehoord dat kruiden het meest geneeskrachtig en (dus)resistent tegen ziektes zijn, als ze zelf mogen kiezen waar en met wie ze willen groeien.
Ik heb toch een plan gemaakt en theekruiden bij elkaar gezet die bij elkaar een lekker en/of geneeskrachtig mengsel vormen. Dat is makkelijk plukken en drogen.
Rustgevende thee: citroenmelisse, hartgespan(Leonurus cardiaca), aztekenkruid(weinig heel zoet) en dropplant(Agastache foeniculum).
Lekkere ochtendthee: wilde roos, stokroos, vrouwenmantel, munt en korenbloem.
Lichterleventhee: citroenmelisse, drakekop(Dracocephalum moldavia), brandnetel en toortsbloem.
Jonge oude vrouwenthee: vrouwenmantel, hartgespan, rode klaverbloem en goudsbloem.
Dus 4 vakken, erom heen struiken, bomen en planten ook om van te plukken en toe te voegen aan de thee.(vers of gedroogd)
Vlier(bloesem), meidoornbloesem, brandnetel, braam, framboos, linde, berk, hazelaar, hop, madeliefjes, paardebloem, witte dovenetel(lekker), smalle weegbree, duizendblad, ginkgo, zwarte bes, om maar een paar soorten te noemen.

1 opmerking:

  1. Leuke plannen hoor. Ga zelf ook mijn hele kruidentuin renoveren. Plannen maken kan ik wel, de uitvoering laat soms wat (te) lang op zich wachten. De drakekop......eerlijk gezegd heb ik er nog nooit van gehoord. Ga d'r eens op googlen. Kijk, en dan is zo'n Latijnse naam toch reuze handig!

    BeantwoordenVerwijderen