dinsdag 29 november 2011

kruidenvervreemding

Toen ik voedselvervreemding tegenkwam moest ik meteen denken aan iets wat mij erg na aan het hart ligt:kruidenvervreemding.Voor ik me in kruiden ging verdiepen heb ik ook geleden aan dit ernstige gebrek. Nooit geweten dat onze bermen zo vol staan met van alles wat eetbaar en mooi is. Als je het eenmaal ziet kun je het niet meer niet zien. Probleem is natuurlijk bermen te vinden waar niet teveel auto's langs rijden of honden in poepen. Samen met de voedselvervreemding kunnen we ook de kruidenvervreemding oplossen. Om de stadsgroententuinen maken we bermen vol met wilde planten en kruiden. De randen worden ingezaaid met een eetbaar planten-en bloemenmengsel: goudsbloem, korenbloem, engelwortel, dovenetel, distels, rode klaver, viooltjes, kamille, venkel, stokrozen, malva's, origanum. Verder gaan we er brandnetels, muntsoorten, zwarte bessen, monarda's, wilde rozen, citroenmelisse, weegbree, steentijm, dropplant, lavendel,hartgespan tussen planten. Erom heen komen: Meidoorn, lavatera, vlieren en onmisbaar :lindeboom, ginkgo, robinia en kweepeer. Daar word ik nou blij van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten