dinsdag 25 januari 2011

Onkruid?

Ik ben blij met het zogenaamde onkruid in mijn grasveldje. Paardebloemen kun je zowel vers als gedroogd in een theemengsel gebruiken. De knopjes zijn in te leggen in een goede azijn, als kappertjes. De plant heet in frankrijk pissenlit, in het voorjaar zie je overal oude vrouwtjes met een mandje o.a. paardebloemblad plukken. Verwerk het jonge blad in een voorjaarssalade, versterkend en zuiverend.
Madeliefjes staan prachtig in mijn grasveldje en ze zijn ook prachtig in de sla, zowel bloem als blad eetbaar.
Verder ben ik blij als ik rode klaver zie in mijn tuin. Van rode klaver(trifolium pratense) kun je thee zetten, vers of gedroogd. Je kunt het verwerken in een mooie en lekkere kruidenboter. Door de sla kan ook.
Als laatste noem ik viola odorata, het voorjaarsviooltje. Een feest in de tuin en in de keuken. Kan ook in de sla, in de kruidenboter en in de thee. Mooi en geurig in zelfgemaakte zeepjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten