vrijdag 21 januari 2011

eetbare bloemen

Hoewel ons huis te koop is en ik niet weet hoe lang ik hier nog woon, ga ik toch hier en daar wat veranderingen in de tuin aanbrengen om nog meer eetbare planten en bloemen te kweken. Groenten heb ik geprobeerd, dat gaat niet, ik denk dat de grond te arm en te droog is. Sproeien doe ik pas als het echt niet anders kan.
De volgende planten hebben eetbare bloemen en heb ik al in de tuin: oenothera biennis(teunisbloem).
De hele plant is eetbaar. In het eerste jaar kan de wortel geraspt door de sla of gekookt worden gegeten. Net als het jonge blad. De bloemen kunnen door de sla of bloemenboter. De bloemknoppen kunnen zo gegeten worden of als kappertjes ingelegd worden in kruiden azijn.
Calendula officinalis(goudsbloem) mijn lievelingsplant. Ik gooi de oranje bloemblaadjes door de sla. ik droog de bloemen voor de thee en om goudsbloemolie te maken en daarna zalf. Bovendien vind ik de plant prachtig in een vaasje met vrouwenmantel en korenbloemen.
Centaurea (korenbloem) ook een bloem voor in de sla en drogen voor de thee. Ook voor kleur in zeepjes.
Als laatste vandaag een lekker (on)kruid namelijk glechoma hederacea (hondsdraf). Kan vers of gedroog gebruikt worden. Ik heb het gedroogd en gebruikt voor kruidenthee(heerlijk). Je kunt er ook pesto van maken of door de sla of kruidenboter mengen. Ga ik nog proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten