woensdag 21 december 2022

cannabis

 Tot nu toe speelde Cannabis geen rol in mijn plantenapotheek. Cannabis is al eeuwenlang voeding, medicijn, genotsmiddel en voor kleding gebruikt. Sommige medicinale aspecten zijn al in de verre oudheid beschreven. Ten tijde van Farao Ramses 111,  1194 tot 1160 voor Chr. was er al een Cannabis recept voor de behandeling van ogen. 

In het voorjaar 2022 heb ik geprobeerd Cannabis te zaaien. Tot twee keer toe zaad besteld. Niets opgekomen. Uiteindelijk kreeg ik een plant van een vriendin. Het is een CBD plant. Dat wil zeggen dat je er geen joint van kunt roken.  Als het oktober is en de plant er nog staat ga ik opzoeken wat ik er mee moet doen. De knoppen en de bladeren oogsten en drogen. De kleverige knoppen hebben het meeste CBD, de bladeren heb ik apart gedroogd, die kun je gebruiken voor thee. Ik ben een beetje huiverig om er zelf mee aan de slag te gaan en schrijf me in voor een workshop van de stichting Mediwheet in Tiel. Tijdens de workshop is er onbeperkt thee van de fanleaves van de Cannabisplant. Dan durf ik het wel te drinken. Cannabis is familie van de brandnetel, de planten hebben de zuiverende werking gemeen. Er zijn 8 plaatsen beschikbaar bij de workshop. Ik ben de enige die CBD olie wil maken. De andere deelnemers maken THC olie, de meeste vanwege medische klachten. THC olie is niet te koop. Om THC olie te kunnen maken moet je zelf 5 gram wheet meebrengen. De koffieshop is tegenover de workshop ruimte, dus het kan ter plaatse gehaald worden. Met een flesje CBD olie en aanwijzingen hoe ik het zelf kan maken de volgende keer ga ik naar huis. De CBD olie gebruik ik elke ochtend een tot twee druppels. Ik word er direct vrolijker van en hoop dat het ook helpt voor de ontstekingen in mijn gebit. 

Niet lang daarna wandel ik met een vriendin. Zij vertelt over het inzetten van Cannabis bij een oogziekte met goede resultaten. Haar vriendin brengt regelmatig een bezoek aan een koffieshop en bakt zelf cake met Cannabis voor een oogziekte. Bij controle in het ziekenhuis bleken haar ogen verbeterd te zijn. In een ortho-moleculair tijdschift lees ik over succesvolle behandelingen van glaucoom met Cannabis. In Amerika wordt dit al gebruikt sinds de jaren 70. De reden dat er bedenkingen zijn, zijn waarschijnlijk de bijwerkingen. Er moet een redelijk grote hoeveelheid THC Cannabis gebruikt worden om resultaten te behalen. Cannabisextract verlaagt de oogdruk en lijkt te helpen operaties te voorkomen. 

Ik heb ook een aantal zaden gekocht in Tiel voor het voorjaar. Drie zaden voor de CBD plant en twee voor de THC plant. Je mag legaal 5 planten in je tuin hebben. Ik ga nu onderzoeken hoe ik het beste zelf olie kan maken van de gedroogde toppen. Regelmatig CBD olie gebruiken in de winter dat blijf ik doen. Welke inhoudsstoffen ik binnenkrijg en wat ze in mijn lichaam doen, wil ik ook graag weten.




1 opmerking: