donderdag 27 januari 2022

Viriditas

Gelukkig ik heb het nog; viriditas of vitaliteit . De afgelopen weken worstelde ik me door mijn hardlooprondes. Het ging geen een keer vanzelf. Omdat ik me heb ingeschreven voor de Stevensloop, 10 km begon ik me wel zorgen te maken. Ik ben geen 40 meer, maar ik ga niet en publiek lopen sukkelen. Maar vandaag ging het weer lekker. Een tijdelijke dip en niet vanwege de oplopende leeftijd, nog niet. 

Gisteren stond er in de NRC een hoopvol artikel over leefstijl. We moeten met zijn allen aan de bak om gezonder te worden en beter opgewassen te zijn tegen toekomstige pandemieën, volgens een leefstijlarts. Indirect wordt hiermee bevestigd dat de Corona pandemie ook een leefstijlpandemie is. De leefstijlarts uit het artikel: we willen altijd snelle oplossingen, pillen, operaties maar we zijn meer gebaat bij slowmedicine. 

Het verhaal van de Amerikaanse arts Victorie Sweet bevestigt de uitspraak van de leefstijlarts. Victoria heeft een boek geschreven over haar ervaringen in een ouderwets ziekenhuis in San Francisco. Het ziekenhuis was nog niet gemoderniseerd en overgeslagen door inspecteurs. Aan alles was gebrek, behalve aan tijd. Mede geïnspireerd door Hildegard von Bingen, op wie ze wilde promoveren, bekeek Victoria de patiënten als plant en onderzocht de viriditas, de veerkracht. Victoria noteerde alle gegevens van de patiënten, ook hoeveel patiënten genezen naar huis gingen. Toen het ziekenhuis "ontdekt" werd door de inspecteurs moest alles anders, beter en efficiënter. Veel verpleegkundigen en artsen moesten een andere baan zoeken. Er kwam moderne apparatuur en de duurste medicijnen., maar veel minder tijd voor de patiënten. Victoria ontdekte in haar notities dat er minder patiënten genezen naar huis gingen na de moderniseringen.

In een column van Rosanne Hertzenberger lees ik over haar bezorgdheid dat de aanstelling van Ernst Kuipers zal zorgen voor meer efficiëncy in de zorg. Vast niet om dezelfde redenen, maar deze keer ben ik het met haar eens. 


Vandaag gevonden in de tuin. Prachtige veertjes van een parkiet? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten