dinsdag 2 februari 2021

inheemse wijsheid en wetenschap

 Toen ik ruim 5 jaar geleden in Randwijk kwam wonen was ik heel blij, na 24 jaar zand weer terug te zijn op kleigrond. Ik wist nog niet dat je ook kleigrond zo kunt verpesten dat er geen bodemleven meer is. De grond achter het huis was jarenlang een maïsakker geweest. Ik wist en weet veel van planten maar met de bodem had ik me nooit bezig gehouden. Dat de worm een van de belangrijkste levensvormen op aarde is wist ik niet. Ik wist ook niet dat het heel slecht gesteld is met de worm. En ik wist ook niet wat ik moest doen om meer wormen te krijgen. Achteraf vind ik dat best dom. Dit vind ik inheemse wijsheid. Dingen die iedereen zou moeten weten. Net als dat je de vogels in je tuin kent en de planten in de berm. In Wageningen wordt veel onderzoek gedaan naar planten. Afgelopen week in de krant een verhaal over wortelgroei. De bodem in Nederland en in grote delen van de wereld is er slecht aan toe. De bodems zijn massaal verarmt en het ontbreekt aan organische stof. Door gebrek aan organische stof verdichten de bodems. Nu blijken planten slecht te groeien op een verdichte bodem. Men heeft onderzocht hoe dit komt. De wortel van een plant in een harde bodem gaat een hormoon afscheiden. Het hormoon zorgt ervoor dat de wortel stopt met groeien. Slim van de plant, want verdichte bodem, weinig voeding en weinig water, dus ik blijf klein om mezelf te beschermen en toch nog een enigszins sterke plant te worden. Nee zegt de wetenschapper, we moeten de wereld voeden. We gaan planten kweken zonder dat hormoon. Dan groeit de wortel verder en wordt de plant ook groter. Dat kan denk ik alleen met kunstmest, veel water en pesticiden. Dat verarmt en verdicht de bodem nog  meer. Dat kan niet de oplossing zijn. We moeten alles op alles zetten om onze bodems te voeden. Natuurlijk geen kunstmest en pesticiden. Veel organische stof toevoegen, onkruiden laten groeien, boomspiegels met een schorskraag, de bodem bedekt houden en verder iets wat je niet kunt kopen; geduld. Na 5 jaar begin ik verschil te zien. Er zitten weer wormen in de grond. De fruitbomen beginnen te groeien, de groentetuin levert meer opbrengst en gezondere planten. De vergevingsgezindheid van de natuur emotioneert me. Wat maken we er een puinhoop van, maar het is nog niet te laat. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten