woensdag 3 februari 2021

gemalen kerstbomen

 Mijn vriendin wijst me op een uitzending van de keuringsdienst van waarde over supplementen. Terecht worden supplementen bloot gesteld aan een kritisch onderzoek. De kennis over de supplementen en over de eventuele toegevoegde waarde van supplementen bij een sterker immuunsysteem, is bij de woordvoerders van de producenten totaal afwezig. De claim is dat het immuunsysteem verbetert, maar niemand kan uitleggen waarom. De verkoper van een supplementenwinkel is een aardige man en weet er ook wel wat van, maar is volstrekt ongeloofwaardig, vind ik, door zijn ongezonde uiterlijk. Mooi, punt gemaakt. Veel supplementen claimen de immuniteit te verbeteren, maar kunnen dit niet waarmaken. Helaas komt er geen verhaal over hoe het wel zou kunnen. Dat is natuurlijk ook niet het doel van dit programma. Dat snap ik wel. Maar ik wil zo graag elk podium gebruiken om mensen te wijzen op hoe ze wel hun gezondheid en immuniteit kunnen verbeteren. Zeker in deze tijd. Er zijn berichten over gebrek aan vitamine D, of over een vitamine K gebrek bij Coronopatiënten op de IC. Resveratrol zou helpen en als je er geen studie van maakt weet je echt niet meer wat goed is en wat niet. Het commentaar van Martijn Katan, oud hoogleraar voeding in Wageningen, maakt het er niet beter op. Hij komt nooit verder dan een beetje gezond eten, dan komt het allemaal wel goed. Dat niemand meer weet wat gezond eten is en wat je binnen zou moeten krijgen, vergeet hij voor het gemak. Hij zit op een bankje met een van de presentatoren met een plastic zak met supplementen. Om de pillen te degraderen tot iets zeer minderwaardigs zegt Martijn zonder het te weten iets opmerkelijks. Hij denkt de pillen te degraderen tot gemalen kerstbomen. Hij weet natuurlijk niet dat kerstbomen vol zitten met zeer geneeskrachtige stoffen, die ook nog zeer goed zijn om je immuunsysteem te verbeteren. Ik denk dat de meeste supplementen geneeskrachtiger zouden zijn als ze zouden worden gemaakt van gemalen kerstbomen. 

Jammer is wel dat nu de indruk wordt gewekt dat alle supplementen onzin zijn. Dat geloof ik zeker niet. Het begint met een gezonde voeding. Supplementen kunnen een nuttige toevoeging zijn. Je moet je er wel in verdiepen. Mijn persoonlijke supplementen die ik elke dag neem, bestaan niet uit gemalen kerstbomen, maar wel vitamine D3, vitamine K2, Q10, duindoornolie, zink en omega 3, 7 en 9 vetzuren. 

Geen kerstboom maar een ontluikende linde, ook zeer geneeskrachtig.

2 opmerkingen:

  1. Hoe neem je deze vitaminen en mineralen tot je. In pilvorm?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt, die neem ik elke ochtend in de vorm van pillen en capsules.

    BeantwoordenVerwijderen