vrijdag 5 februari 2021

Goede voorouder

 "Stuur mijn vaccin maar naar Zuid-Afrika."  We leren niets van ons verleden. Ik heb geschiedenis nooit een leuk vak gevonden. Ook nu nog ben ik totaal niet geïnteresseerd in mijn voorouders. Er bestaan wel onderzoeken naar het verleden mijn familie, maar het boeit me niet. Ik kan me ook niet schuldig voelen voor het slavernijverleden van Nederland. Het heden boeit me meer. Wat doe ik om een goede voorouder te zijn. Nooit genoeg natuurlijk. Het lukt me goed om rekening te houden met het klimaat, geen vlees eten, zoveel mogelijk fietsen, consuminderen. Maar dat is natuurlijk niet genoeg. Ik zou voorop moeten lopen in allerlei actiegroepen. Ik vind dat ik een fonds op moet richten voor boeren die willen omschakelen naar biologisch en geen geld krijgen van de bank. Als er in 1 dag 100.00 euro opgehaald kan worden voor de Primera mevrouw, moeten we ook boeren kunnen helpen. Een boer heeft ongeveer 100.000 euro nodig om om te schakelen. Goed idee denk ik, maar wie pakt het op. 

Ik vind ook dat we in Nederland, zeker de ouderen, massaal ons vaccin moeten weigeren. Stuur maar naar Zuid-Afrika, waar de vaccins getest zijn. We moeten ons doodschamen. Het vaccin is in Zuid-Afrika getest, maar wij krijgen het eerst. Alsof we iets opschieten als niet de hele wereld het vaccin krijgt. De geschiedenis blijft zich herhalen. We kunnen het nu beter doen. Zodat we niet over 100 jaar een monument gaan oprichten omdat we spijt hebben dat er in Zuid-Afrika veel meer Corona doden gevallen zijn, door ons toedoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten